سیاست

معاون دوم رییس جمهور: گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی براساس اصل شایستگی و بدور از تعلقات جناحی و سیاسی صورت می گیرد

کابل باختر 25 عقرب
معاون رییس بخش آسیایی انستیتوت دموکراتیک ملی امریکا هندیا و خانم رایسا تداد هازل و مسوول موسسه صلح ایالات متحده امریکا، بعد از ظهر امروز با قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور دیدار و در باره مسایل مورد علاقه گفتگو کردند.
به اساس معلومات دفتر  مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: معاون رییس جمهور ضمن تبریک نتیجه انتخابات برای شهروندان امریکا، در مورد مسایل جاری افغانستان اظهار داشت که حکومت افغانستان در سال های گذشته با مشکلات فراوانی رو برو بود که با تلاش بسیار این مشکلات بر طرف شده و در زمینه  حکومتداری خوب، روابط احزاب و جناح های سیاسی با حکومت و روند انتخابات، موفقیت های مهمی به دست آمده است.
وی هم چنین افزود که پس از دو اجلاس مهم وارسا و بروکسل رابطه افغانستان با جامعه بین المللی در وضعیت بهتری قرار دارد و کشور ما جایگاه خود را در عرصه بین المللی باز یافته است.
معاون رییس جمهور، جنگ و نا امنی را مشکل اصلی افغانستان دانست و گفت: در زمینه صلح موفقیت هایی به دست آمده است که امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی یک نمونه آن است.
وی در عین حال افزود: تلاش هایی ازسوی گروه هماهنگی چهار جانبه متشکل از چین، امریکا، پاکستان و افغانستان صورت گرفته است اما تا هنوز انتظار مردم افغانستان را بر آورده نکرده و امید می رود که در این زمینه نیز تحرک بیشتری ایجاد گردد.
معاون رییس جمهور ضمن تاکید بر شفافیت روند گزینش کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی گفت که  تا هفته آینده این روند نهایی می شود و زمینه برای آغاز فعالیت های کمیسیون های جدید انتخاباتی فراهم خواهد شد. وی تاکید کرد که گزینش کمیشنران براساس شایستگی و لیاقت افراد صورت گرفته و تعلقات جناحی وسیاسی در امر گزینش هرگز تأثیر ندارد.
معاون رییس جمهور تشکیل کمیسیون های انتخاباتی، تعیین حوزه های انتخاباتی، تقویم انتخابات و ثبت نام رای دهندگان را بخشی از مهمترین کارهای این کمیسیون در سه ماه اول کاری شان عنوان کرد و تأکید کرد که امنیت و بودجه انتخابات نیز بخش مهم و اولویت اساسی انتخابات آینده است که دولت باید در این مورد اقدامات کند.
معاون رییس جمهور در این دیدار، در مورد مسئله استیضاح گروهی وزرای کابینه از جانب ولسی جرگه نیز اشاره کرد و افزود که استیضاح وزیران از صلاحیت های قانونی پارلمان است ولی استیضاح گروهی، همزمان و آن هم در یک موضوع خاص که عدم مصرف بودجه سالانه وزارت خانه ها است، در وضعیت جاری کشور و از لحاظ روش کاری به مصحلت نیست.
وی افزود:  از این رو حکومت برای روشن شدن راه حل قانونی و حقوقی موضوع، این امر را به ستره محکمه محول نموده است تا نظر قانونی خویش را ارائه کند و تا زمان ارائه نظر ستره محکمه وزرا به کار خود ادامه خواهند داد.
در این دیدار معاون رییس بخش آسیایی انستیتوت دموکراتیک ملی هندیا،  ضمن اظهار خوش بینی در مورد پیش رفت مسایل انتخاباتی افغانستان از جمله پیشرفت در کار کمیته گزینش، گفت که نتیجۀ گفتگو های خود را با مقامات افغانستان در راستای روند انتخابات با مسوولان حکومت ایالات متحده امریکا در میان گذاشته خواهد شد تا در سیاست گذاری های آن کشور در قبال افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.
خانم هازل افزود که چگونگی تطبیق فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد انتخابات و امکان برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در سال آینده، برای حکومت امریکا مهم است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا