اقتصاد

پروتوکول پنج جانبه امضأ شد

کابل باختر 26 قوس
نشستی در رابطه به وصل مسیر راه آهن چین- قرغزستان- تاجکستان- افغانستان- ایران، دیروز در شهر دوشنبه تاجکستان با حضور نمایندگان کشورهای یادشده برگزار شد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از معلومات دفتر سخنگوی وزارت خارجه ، این مسیر از کاشغر چین، ایرکیشتیم قرغزستان، ساریتاش، قرمیق وحدت، قرغان تپه، کاخوز آباد، پنج پایان و در افغانستان از شیرخان بندر شهر قندز، خلم، نایب آباد شهر مزارشریف، آقچه، شبرغان، میمنه، بادغیس، هرات و چای سرخ به ایران در خواف و سمنگان اتصال میابد.
طول این مسیر حدوداً 2100 کیلو متر خواهد بود و در خاک افغانستان در حدود 1148 کیلو متر طول خواهد داشت. مطالعات تخنیکی اقتصادی حدوداً 314 کیلومتر در خاک افغانستان تکمیل گردیده است. از قسمت خلم الی قندز و شیرخان بندر به طول 181 کیلومتر تحت مطالعات اساسی تخنیکی و اقتصادی قرار دارد که الی ربع دوم سال 2015 تکمیل خواهد شد.
در بحث تخنیکی مطرح شد: مسیر اساسی احتمالی در قلمرو هر کشور تعیین گردید؛ مطالعات فنی و اقتصادی در قلمرو هر کشور الی ماه اپریل 2016 باید تکمیل گردد؛ طرفین باید گروه های کاری دایمی را برای هماهنگی امورات مربوطه تعیین نمایند؛ جمهوری تاجکستان برای اجرای موارد فوق هماهنگی خواهند کرد؛ جلسه بعدی گروه کاری در نیمه اول سال 2015 در بیشکیک برگزار خواهد شد و جلسه به سطح وزرا در تهران برگزار گردد و روی موضوعات مالی و تطبیق پروژه بحث ها صورت خواهد گرفت.
در اخیر اجلاس متذکره پروتوکول پنج جانبه در مورد اتصال خط آهن میان کشورهای متذکره نیز به امضا رسید و هیآت کشورهای اشتراک کننده برای پیشبرد این مسیر به هرنوع همکاری وعده سپردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا