اقتصاد

تلاش برای آغازمرحله دوم ساخت وکانکریت ریزی راه ترانزیتی کابل- جلال آباد

شهرجلال آباد ۲ حمل باختر
تلاش ها برای آغازمرحله دوم ساخت وکانکریت ریزی راه ترانزیتی کابل – جلال آباد شدت گرفته است.
ناامنی وعدم تمایل مالکان جایداد هایی که درمسیراین راه قراردارد باعث شده است تا با گذشت پنج سال هم کار این شاهراه  تکمیل نشود.
راه ترانزیتی کابل – جلال آباد به مراتب نزدیک تر و آسان گذر تر از راه ماهیپر و سروبی است.
این راه با گذر ازولسوالی های بگرام شیرزاد خوگیانی و سرخ رود کابل را بدون عبور از مسیر دشوار گذر و پرخم وپیچ ماهیپر و سروبی به شهرجلال آباد وصل می کند.
تا کنون تنها راه دشوار گذر ماهیپر مسیری برای رفت و آمد موتر های مسافر بری و باربری میان جلال آباد و کابل است ؛ راهی که روزانه به دلیل تراکم بیش از حد وسایط رفت و آمد را مشکل و بطی می کند.
کار ساخت وکانکریت ریزی راه ترانزیتی پنج سال پیش آغازشد و اما به دلیل ناامنی ها و عدم استملاک جایداد های مردم در مسیر راه  متوقف شد.
شرکت چینی موسوم به شین یانگ عهده دارساخت وکانکریت ریزی مسیر ترانزیتی کابل – جلال آباد است.
مسوولان این شرکت در دیدار با والی ننگرهار گفتند که ناامنی و عدم استملاک جایداد های مردم ازمسیر سرک مانع اصلی برای تطبیق این بروژه است.
شاه محمود میاخیل والی ننگرهار دردیدار با مسوولان شرکت چینی ساخت وکانکریت ریزی این راه ترانزیتی گفت که روند استملاک روبه اتمام است و همه موانع دربرابر این پروژه مردمی به زودی برداشته خواهد شد.
اوهمچنان گفت که برای آغاز دوباره کار این بروژه بستر سازی شده است و هیچ مانعی وجود ندارد.
والی ننگرهار گفت با درنظر داشت رفع چالش ها به زودی بخش دوم کار ساخت وکانکریت ریزی راه ترانزیتی کابل – جلال آباد آغازخواهد شد.
راه ترانزیتی کابل – جلال آباد یک صدو پنج کیلومتر است و دولت افغانستان برای ساخت آن صد ملیون دالر هزینه کرد.
این راه به دلیل گذر از روستا های دور افتاده و کوه ها و دشت ها ناامن است و حضور گروه های هراس افگن در آن بارها به چشم رسیده است.
با این حال حکومت افغانستان نیروهای ویژه یی را برای تامین امنیت این پروژه گمارده است.
با ساخت این راه ترانزیتی میزان ترافیک از مسیر ماهیبر کاهش خواهد یافت و درکنار آن باعث تسریع روند تجاری و رفت و آمد مسافران خواهد شد.
راه ترانزیتی کابل – جلال آباد به دلیل گرمی هوا در مسیر آن به جای قیر از کانکریت ساخته خواهد شد تا در برابر گرما و موتر هایی با توناژ بلند مقاومت داشته باشد.
این مسیر که از راه ماهیبر کوتاه تر است قرار است به تنها شاهراه ترانزیتی گذرگاه تورخم – کابل تبدیل شود.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا