سیاست

داکتر عبدالله: کوتاه بینی و تنگ نظری با مسایل راه حل نیست

کابل باختر 4 جدی
جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، امروز تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر خبر داد، رییس اجراییه افغانستان در سخنان مقدماتی خویش حملۀ انتحاری امروز در کابل را که در نتیجۀ آن شماری از مأموران امنیتی و شهروندان کشور شهید شدند، به شدت محکوم کرد و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی نمود.
وی همچنان سالروز شهادت عبدالمطلب بیگ عضو مجلس و استاد عبدالقادر ذبیح‌الله فرمانده نامدار جهادی را تسلیت گفت و آنان را شخصیت‌های نیک و تأثیرگذار خواند.
داکتر عبدالله ، با اشاره به آغاز سال جدید مالی، از وزرایی‌که در مصرف بودجۀ سال گذشته تلاش ورزیده‌اند، ابراز امتنان کرد و گفت که امیدواریم در سال پیش رو مصرف بودجه در کاهش فقر، توسعۀ اقتصادی و بهبود زندگی مردم تأثیرگذار باشد.
رییس اجراییه به سفر معاون رییس‌جمهور امریکا، وزرای خارجه و دفاع آلمان و وزیر خارجۀ ازبکستان به افغانستان اشاره کرد و گفت که این کشورها به همکاری با افغانستان در عرصه‌های مختلف تعهد کرده اند.
او در پیوند به وضعیت سیاسی کشور گفت که همواره در تصامیم خویش، آینده و ثبات و منافع ملی را در نظر گرفته‌ایم. تعهد ما این است که همیشه منافع کلان کشور در نظر ما خواهد بود.
رییس اجراییه کشور افزود: در این شکی نیست که قبل از انتخابات یک مجموعۀ کلان از ما حمایت کردند. جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب اسلامی و ائتلاف ملی، از تیم انتخاباتی ما حمایت کردند؛ اما مهمتر از آن، حمایت مردم افغانستان بوده است. ما ممنون تمام مردم افغانستان هستیم که در انتخابات سهم گرفته‌اند، صرف نظر از اینکه به کی رای داده‌اند.
رییس اجراییه کشور با ابراز اینکه تشکیل حکومت وحدت ملی یک حرکت تاریخی بود و با توجه به شرایط افغانستان، یگانه گزینه هم بود، افزود که در سه سال گذشته فرصت‌هایی را از دست دادیم. اگر موافقت‌نامه تطبیق می‌شد، مشکلات کمتر بود. اصلاحات انتخاباتی و برخی دیگر از برنامه‌ها با تأخیر آغاز شد. رییس اجراییه خاطر نشان ساخت که در این مدت کوشش‌هایی صورت گرفت که ریاست اجراییه دور زده شود. با صبر و حوصله شاهد بودیم و نتایج‌اش را مشاهده کردیم که ناکام است.
دوکتور عبدالله عبدالله، بر وحدت و انسجام قشر سیاسی به خاطر نجات کشور تأکید ورزید و گفت که با تشتت و پراکندگی نمی‌توانیم وضعیت را تغییر دهیم. با کوتاه‌بینی و تنگ‌نظری با مسایل برخورد کردن، راه حل نیست.
رییس اجراییه کشور با اشاره به اظهارات برخی از سیاسیون در پیوند به مذاکره با رییس‌جمهور در آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی، گفت که هیچ کسی به جز من با ریس‌جمهور تماس نداشته است.
وی گفت: «امروز باید تمام کوشش، توجه و انرژی مردم افغانستان برای ساختن کشور، برای تأمین امنیت و برای تعهدات بهترِ به مردم‌سالاری متمرکز باشد. فقط نقش مردم در نظام می‌تواند آینده و سلامت کشور را تضمین کند و اطمینان ایجاد نماید. من همیشه در طول زندگی -از زمانی‌که وارد سیاست شدم- باور به نقش مردم داشتم، در یک جریان من آمدم که استاد شهید و آمر صاحب شهید رهبران آن بوده‌اند. آن‌ها واقعاً رهبران مردمی و مبارزین واقعی مردم افغانستان بوده‌اند. خصلت‌ها و ویژه‌گی‌های آنان برای همه معلوم‌اند؛ اما یک نکته بسیار واضح است که بسیار اخلاق عالی داشتند! به همین دلیل، این جریان یک جریان تأثیرگذار در حوادث پسین کشور بوده‌ است. شانزده سال قبل انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز به رهبری استاد شهید افتخار بسیار بزرگ برای مردم افغانستان و مجاهدین می‌باشد.»
رییس اجراییه بر مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های نظام پا فشرد و گفت که کار سیاسی و حکومت‌داری فراز و نشیب می‌داشته باشد.
داکترعبدالله تأکید کرد که همه روزه با اقشار مختلف مردم دیدار و ملاقات می‌کند و هیچ فرقی میان آن‌ها قایل نبوده و خود را خدمت‌گار همۀ شان می‌دانیم.
دوکتور عبدالله در بخشی از صحبت هایش گفت که انعطاف پذیری ضعف نیست؛ انعطاف پذیری به خاطر یک هدف بزرگ، آیندۀ بهتر و مسیر استراتژیک می‌باشد؛ ولی گاهی متأسفانه در میان هواداران ما و هم در جاهای دیگر ضعف تلقی شده است.
اما رییس اجراییه گفت که من به این مشکل ندارم اگر کسی قضاوت کند که شما ضعیف عمل کردید؛ اما اگر وطن ما و نظام ضعیف شود و نتیجۀ کار ما، ضعف مردم ما باشد و باعث خوشحالی دشمنان وطن و مردم گردد و به ما خنده کنند، باز من خود را نخواهم بخشید.
رییس اجراییه در پیوند به مسألۀ ولایت بلخ گفت که همواره بر حل مسالمت‌آمیز قضایا تأکید کرده است؛ اما استعفا کار ما نبود و همان‌ جایی‌که گفتند ۸۰ درصد من مسوول بودم؛ ولی من فکر می‌کنم که ۱۰۰ درصد استعفا نقش داشته‌ است. خداوند به ما این توان را داده است که هیچ‌گونه کینه، عقده و نفرت نسبت به دیگران نداشته باشم. نفرت من نسبت به کسانی‌ است که به مردم به نفرت نگاه می‌کنند و مردم افغانستان را بدون استثنأ هدف قرار دادند و از مردم افغانستان قربانی می‌گیرند.
داکتر عبدالله عبدالله ابراز داشت که باورمند هستم که تفرقه‌های مذهبی، قومی و زبانی برای مردم افغانستان زهر است و سرمایه‌گذاری روی این موارد در هرجا و نقطه‌یی که صورت بگیرد، فقط تاوان آن را مردم افغانستان می‌پردازند.
رییس اجراییه کشور گفت که دعوت من به قشر سیاسی این است که از تجربه و درد مردم افغانستان در چهل سال گذشته درس بگیرند و متوجه مسوولیت‌های خویش شوند و مسأله این نباشد که اگر به ما نشد، به هیچ‌کس دیگر هم نشود؛ بگذارید به مردم افغانستان شود و تهدابی را بگذارید که مردم افغانستان در آینده از بزرگان سیاسی خود الگوی خوب داشته باشند.
در ادامه، طبق دستورکار مجلس، مسوولان نهادهای امنیتی دربارۀ اوضاع امنیتی کشور به جلسه گزارش ارایه کردند.
مسوولان، وضعیت امنیتی را نسب به گذشته بهتر خوانده و از اجرای موفقانۀ عملیا‌ت بر نقاط مختلف کشور خبر دادند.
در ادامه، انجنیر محمدخان معاون ریاست اجراییه، گزارش کمیسیون موظف را پیرامون بازسازی و ادغام تصدی مطبعۀ معارف با مطابع آزادی و نبراسکا به جلسه ارایه کرد.
وزارت مالیه دربارۀ اصولنامه اجرای بودجه و گزارش مصرف بودجۀ گزارش مختصر ارایه کرد. بر بنیاد گزارش، در سال گذشتۀ مالی 68 درصد بودجه انکشافی به مصرف رسیده است.
سپس، وزیر تجارت دربارۀ سطح صادرات افغانستان گزارش ارایه کرد.
بر بنیاد گزارش وزیر تجارت، سطح صادرات کشور سیر صعودی دارد و در مقایسه با سال گذشته 100 میلیون دالر افزایش یافته است.
در ادامه، وزیر فواید عامه در پیوند به پاک‌کاری‌ راه‌های مواصلاتی در ایام زمستان و بازنگهداشتن جاده‌ها گزارش داد و گفت که 294 نقطۀ آسیب‌پذیر در سطح کشور وجود دارد و اما بودجۀ کنونی این وزارت برای حفظ و مراقب جاده ها کافی نیست.
سپس، رییس ادارۀ مرکزی ثبت احوال نفوس دربارۀ توزیع تذکرۀ عادی گزارش داد. او گفت که هدف برنامه توزیع تذکره انتخابات پارلمانی و توزیع شناسنامه الکترونیک است. به گفتۀ او، از دورۀ سردار داوود خان تا کنون هیچ نوع برنامه برای توزیع تذکره روی دست گرفته نشده است.
رییس اجراییه کشور به ادارۀ مرکزی ثبت احوال نفوس گفت که در هماهنگی با وزارت مالیه نیازمندی‌های خویش را تأمین کرده و پروسه را آغاز نمایند.
سپس، ادارۀ ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث در رابطه به کاهش و جلوگیری از حوادث در افغانستان پرزنتیشن(پیشکش) ارایه کرد.
داکترعبدالله عبدالله با ستایش از پرزنتیشن ( پیشکش) ادارۀ ملی مبارزه با حوادث گفت که در زمینۀ تشخیص مشکلات و اقدامات پیش رو کار خوبی کردید. رییس اجراییه به اداره‌های سکتوری هدایت داد که در زمینۀ جلوگیری از حوادث و پیش‌گیری از واقعات ناگهانی، اقدامات پیشگرانه داشته باشند.
سپس، ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در پیوند به مشکلات و دلایل عدم تحقق فیصله‌های جلسۀ قبلی کمیسیون عالی جلوگیری از آلوده‌گی هوا گزارش ارایه کرد.
دوکتور عبدالله عبدالله گفت که در این بخش هفتۀ آینده جلسه‌یی را با حضور اداره‌های مرتبط برگزار می‌نمایند.ختم/ عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا