اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی درکابل

کابل/13اسد/ باختر

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی که بدسترس قرارگرفته است به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند.

 روزنامۀ 8 صبح تحت عنوان “دولت وطالبان بحث ها روی موضوعات اساسی را آغازمی کند” نگاشته است .

 هم زمان با گسترش دامنۀ جنگ درشهرها، منابع از پیش رفت مذاکرات صلح دردوحه خبر می دهد.

یک منبع درتیم مذاکره کننده دولت می گوید که طالبان توافق کرده اند بحث ها روی موضوعات اساسی را آغاز کنند. درعین حال این منبع تاکید دارد که هیئت های مذاکره کننده دوطرف پیرامون مشارکت سیاسی ، قانون اساسی و آتش بس گفت وگو کنند.

 روزنامۀ صبح کابل زیرعنوان ” والی غزنی : کسی پیشم آنتن نمی دهد ” نوشته است نزدیک به یک و نیم ماه از حمله های تهاجمی طالبان برمرکزو ولسوالی های غزنی ، می گذرد اما تا هنوز برنامه یی برای پس گیری ولسوالی های از دست رفته روی دست گرفته نشده است.

تنها دل خوشی باشندگان غزنی ، به ولسوالی های جاغوری و ناهور گره خورده که در صورت ادامۀ رویکرد کنونی دولت محلی درغزنی ، احتمال سقوط آن نیز وجود دارد.

روزنامۀ افغانستان ، زیرعنوان “ازدست رفتن سرمایه های معنوی کشور ، چه باید کرد؟” نوشته است .

 یکی از عمده ترین پیامدهای منفی جنگ و نا امنی درکشورمهاجرت های قانونی و غیر قانونی هزاران تن از افغانها به خارج ازکشور است .

آنچه مسلم است درآینده ، نظام سیاسی افغانستان دستخوش تحولات و تغییراتی خواهد شد و دولت جدیدی شکل خواهد گرفت ولی نکته اساسی این است که در نبود نیروی جوان و سرمایه های معنوی ، دولت جدید با کدام نیروبه کار آغاز خواهد نمود؟ وچگونه ماشین اموررابه گردش خواهد آورد ؟ وقتی کشور از وجود متخصصین ، کارشناسان ، مدیران ، استادان ، فعالان جامعۀ مدنی و اصحاب رسانه و… خالی شده باشد ، مدیری برای اداره امور و جود نداشته باشد . کارشناسی برای حل مشکلات اقتصادی واجتماعی نبوده باشد ، استادی برای تدریس و آموزش وجود نداشته باشد و خبرنگار و گزارش گری برای اطلاع رسانی نبوده باشد ، در چنین حالتی محال است که دولت جدید بتواند اموررا مدیریت کند و چرخۀ امور را به چرخش درآورد . ازهمین رو هم به حکومت افغانستان و هم به رهبران گروه طالبان هشدار داده می شود که متوجه عواقب و پیامد منفی فرار جوانان وسرمایه های معنوی کشور باشند و نگذارند تا دو باره کشور ازوجود چنین سرمایه های خالی گردد.

درآخیر می خواهم عنوان کنم که البته ترک وطن راه معقولی نیست . سرمایه های معنوی کشور نباید گول تشویق های بیگانگان را بخورند و با وسوسه بیگانگان ترغیب شوند.

 وطن دوستی وطن پرستی ایجاب می نماید که جوانان و فعالان مدنی تحت هر شرایطی درکشور بمانند و با مشکلات مبارزه کنند.

 ختم/ شوخک …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا