فرهنگ

خانواده یی از یک قرن به اینسودر ولسوالی جرم بدخشان به ساخت آلات موسیقی سنتی می پردازد

فیض آباد/۴ اسد /باختر
یک خانواده درجرم که یکی از ولسوالی های دورافتادۀ بدخشان است، ازده ها سال به اینسوبه ساخت آلات موسیقی سنتی می پردازد.
عبدالشاکرهنرجومردی‌ست که پنجاه سال عمرداردوبا خانواده اش درقریۀ حضرت امیرولسوالی جرم زندگی می کند.
اومی گوید که ازبیش از یک قرن به اینسوخانوادۀ وی به ساخت چندین نوع آلۀ موسیقی می پردازد وازاین طریق هزینۀ زندگانی شان را فراهم می کنند.عبدالشاکردر صحبت با احسان الله عدن براتی خبرنگارآژانس باخترگفت که او باخانواده اش به ساخت رباب،غیجک ودمبوره که ازآلات موسیقی سنتی بدخشان است می پردازد.
او گفت که این فن ازبزرگان شان به آنان نسل به نسل از یکصد سال بیشترباقی مانده است.
او گفت که آلات موسیقی یی که آنان می سازند،به بهای گونه گون به فروش می رسد ویک رباب ساخت دست آنان از دوصد تا پنجصد دالرامریکایی به فروش می رسد.
اوبیان کرد که ساخت این آلات موسیقی را از پدرش آموخته است ودرکارگاه کوچکی که درخانه دارندبه ساخت این آلات موسیقی می پردازند.
هنرجو گفت درساخت رباب ازظرافت های خیلی زیبا ودقیق استفاده می کنندویک رباب را دردرازای چهل روز می سازندودرساخت آن از چوب درخت توت استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کردکه آلات موسیقی دست ساخت آنان دربازار مشترک ولسوالی های اشکاشم وشغنان به فروش می رسدوبه تاجکستان انتقال می شود وحتی از تاجکستان به سایرکشورها نیزفرستاده می شود.
به گفتۀ هنرجو تاکنون از جانب کدام موسسه ویا نهاد دولتی حمایت نشده است واگرحمایت شودو زمینه برای تولید بیشتر برایش فراهم شود ویا خودش بتواند تولیداتش را به خارج از کشورعرضه کند، بدون شک اقتصادخانواده اش بهتر می شود وبیشترمی توانند به تولید آلات موسیقی اصیل زادگاه شان بپردازند.
هنرجو بیان کرد که درساخت دوتارنوآوری کرده اند وآن را به شکل سه تاروخیلی باظرافت های زیبایی می سازند وآلات ساخت دست آنان آوازخیلی گیرا ودلنشین دارد.
او گفت که درساخت دمبوره نیزازظرافت های ویژه یی استفاده می کنند وآن را دراختیارنوازندگان قرارمی دهند.
عبدالشاکرهنرجو بیان کرد که دنبوره وغیجک دست ساخت آنان درمحل به فروش می رسد واما رباب ساخت آنان را تجار به تاجکستان می برند وبه فروش می رسانند.
هنرجویادآورشد که همۀ آلات موسیقی یی راکه می سازند، نواخته می تواند ودرکنار آن پیشۀ دهقانی هم دارد ودرزمین هایش به کشت وزراعت نیز می پردازد.
اما نقیب الله ثاقب یاررییس اطلاعات وفرهنگ بدخشان می گویدکه درهمکاری با وزارت اطلاعات وفرهنگ ورهبری آن ولایت تا حدی به حمایت هنرمندان درآن ولایت پرداخته شده است وتلاش می کنند که حمایت موسسات را نیز دراین زمینه جلب کنند.
وی ابراز امید کرد که بتوانند حمایت بخش فرهنگی نهاد آغا خان را درعرصه های فرهنگی آن ولایت جلب کنند.
سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا