فرهنگ

کتاب میرزایان برناباد در هرات رونمایی شد

هرات/ ۲۸سنبله/ باختر
کتاب میرزایان برناباد، اثر شادروان میرغلام‌رضا مایل هروی را نهاد فرهنگی و پژوهشی آرتاکوانا در تالار علامه سلجوقی شهر هرات رونمایی کرد.
این کتاب را در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی انجمن تاریخ افغانستان در کابل منتشر کرده بود، اما از آن زمان به بعد تاکنون چاپ نشده است.
ضرغام٬ آمر فرهنگ وهنر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که این کتاب یکی از قریه‌ها و اقوام محلی هرات را به معرفی گرفته است که از سال‌های بسیار دور در هرات ساکن بوده اند.
ضرغام همچنان یادآور شد: از میرزایان برناباد که در زمان تیموریان می‌زیستند، آثار و آبده‌های تاریخی زیادی به جای مانده است که تاهنوز هم اثر آن آبده‌ها به جا مانده‌ است.
این کتاب از نسخه خطی میرزا رضای برنابادی چاپ شده است که شادوران میرغلام‌رضا مایل هروی نیز برای زنده نگه‌داشتن این اثر تلاش‌های زیادی انجام داده است.
میرغلام‌رضا مایل هروی بیش از ۴۰ اثر نوشتاری دارد که در کابل، فراه و هرات به عنوان معلم نیز ایفای وظیفه ‌کرده است و از چهره‌های معروف فرهنگی هرات بود.
علاوه برکتاب یادشده، رساله میرزایان برناباد، شرح حال و زندگی امام فخرالدین رازی، تصحیح رساله‌ها  و چندین اثر دیگر به شمول دو اثر شعری، ققنوس و اموج هریوا نیز از وی به چاپ رسیده است. ابوی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا