امنیت

ناتو ماموریت قاطع را در افغانستان گسترش میدهد

تفسیر برخبر
کابل باختر 20 عقرب
یک مقام ارشد نیروهای ناتو در افغانستان از تصمیم جدید آن سازمان  برای گسترش ماموریت حمایت قاطع درافغانستان  سخن گفته است .
به گزارش آژانس باختر کشورهای عضو ناتو  اعلام کرده است که ناتو تلاش میکند تا ماموریت حمایت قاطع این سازمان را به هدف  آموزش  و تجهیز  از نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر سازد .
یک مقام ارشد نظامی نیروهای ناتو در افغانستان گفته است، اکنون اوضاع افغانستان جدی است زیرا این اوضاع به گونه ای که ما انتظار داشتیم، با ثبات نیست .
او گفته است، حملات گسترده گروه طالبان درمربوطان ولایت کندز  وتصرف شهر کندز از سوی دهشت افگنان مربوط به این گروه برای چندین روز نگرانی های جدی را برای متحدین بین المللی افغانستان به بار آورده است. زیرا ملیارد ها دالر ما از طریق همین متحدین  جهت بر قراری امنیت و ثبات درکشور مصرف گردیده است تا افغانستان  به پایش بایستد.
این مقام  ارشد ناتو تاکید کرده است که اگر ما به کار و تلاش های خود دراین راستا ادامه ندهیم دست آورد ها و تلاش چندین ساله ما به یک گرداب خواند رفت و خط قابل توجهی باقی خواهند ماند .
درهمین حال یک دیپلومات ناتو گفته است، از انکشافات اخیر در افغانستان هیچ کس خشنود نیست و باید یک راهکار دقیق برای بهبود اوضاع سنجیده شود .
به باور آگاهان سیاسی ایالات متحده امریکا و متحدین آن یعنی ناتو  درچهارده سال گذشته مطابق به برنامه های که درقبال افغانستان  طرح کردند عمل نکردند ونخواستند تا نیرو های امنیتی کشور  آموزش وتجهیز شوند وسلاح مدرن پیشرفته را در اختیار نهادهای  امنیتی قرار گیرد .
این آگاهان با انتقاد از امریکا  وناتو  میگویند: نیروهای امریکایی وناتو با بیرون کشیدن سربازان شان از افغانستان  بخش اعظم تجهیزات نظامی شان  را به کشور های همسایه از جمله پاکستان تحویل دادند کشوریکه در طی چهارده سال گذشته با انجام حملات دهشت افگنان پیش از سه هزار سرباز امریکایی و ناتو را  در افغانستان  به کام مرگ برده است و بیشترین پایگاه های نظامی شان را انفجار و یا کاملاً تخریب کردند .
قرار است، وزراء خارجه کشورهای عضو ناتو در اوایل ماه دسمبر میلادی سالجاری در بروکسل دیدار کنند و در رابطه با آینده ماموریت حمایت قاطع این سازمان در افغانستان  بحث کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا