فرهنگ

خبرنگاران در افغانستان با چالش های زیادی مواجه اند

کابل/  ۲۸  حوت/  باختر
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید: خبرنگاران و رسانه‌های کشور با خشونت های روبرو هستند.
به گزارش آژانس باختر: کمیسیون حقوق بشر افغانستان دیروزهمزمان با روز ملی خبرنگاران در افغانستان اعلامیه یی را نشر کرده است و گفته است خبرنگاران و رسانه های این کشور در هنگام اجرای وظیفه با خشونت های مواجه اند.
کمیسیون یاد شده ٬ مخالفان حکومت، مقام‌های دولتی و زور مندان را عامل خشونت در برابر خبرنگاران دانسته است.
این کمیسیون تاکید داشته است  رسانه ها نمادی از دموکراسی اند، ‌بنابراین برای بهبود وضعیت حقوق بشری افراد و نهادینه کردن ارزش‌های دموکراتیک و پیروزی بر چالش‌های موجود، باید خبرنگاران و رسانه‌های آزاد و مستقل از مصوونیت قانونی و شغلی برخوردار باشند و مورد حمایت قرار گیرند.
در اعلامیه تذکر رفته است حق دسترسی به اطلاعات، از حقوق اساسی افراد است و خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی در شمار فعالان عرصه حقوق بشری‌اند.
در حالی که  خبرنگاران در کشورهای در حال بحران، از جمله در افغانستان، برای تأمین حق دسترسی به اطلاعات و به‌‌ویژه تهیه گزارش از وضعیت‌های حقوق بشری و نقض گسترده آن، همواره با چالش روبه‌رو اند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است (یافته‌های کمیته مصوونیت خبرنگاران نشان می‌دهند که هرچند خشونت بر خبرنگاران در سال 2019 نسبت به سال 2018 کاهش بسیار اندکی یافته است، اما موارد خشونت بر خبرنگاران حاکی است که خشونت بر آنان، هم‌چنان چالشی عمده برای جامعه خبرنگاری دانسته می‌شود و این کاهش اندک هرگز به معنای بهبود وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در برابر تهدیدهای موجود بوده نمی تواند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است، بی‌ثباتی سیاسی، ناامنی گسترده، فساد و نبود ارادۀ سیاسی به منظور رفع چالش‌های موجود از سر راه فعالان رسانه‌ یی، از عوامل مهم استمرار خشونت با آنان‌ اند.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا