جهان

کارشناسان تسلیحات کیمیایی از شهردومای سوریه بررسی کردند

دمشق – بی بی سی – ۲ ثور – باختر
کارشناسان سازمان منع تسلیحات کیمیایی موفق شدند از محل حمله کیمیایی ادعایی در شهردومای سوریه بررسی کنند و از مناطق مختلف محل این واقعه نمونه‌برداری کنند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ،سخنگوی سازمان متذکره  گفت مفتشین توانسته‌اند از یکی دو نقطه‌ای که ادعا شده بمب‌های کیمیایی در آنجا به زمین اصابت کرده‌اند بررسی کنند.
قرار است نمونه‌های جمع آوری به طور نامشخص برچسب‌گذاری شده و به آزمایشگاهی در شهر ریس‌ویک، در نزدیکی شهر هاگ هالند ارسال شود.
آن‌طور که گزارش شده تیم کارشناسان سازمان منع تسلیحات کیمیایی پس از بررسی دیروز از شهردوما در حالی که نیروهای روسی و سوری آنها را محافظت می‌کردند به شهر دمشق، پایتخت بازگردانده شدند.
این تیم بررسان از یک هفته پیش در دمشق مستقر شده بودند و منتظر فراهم شدن شرایط برای بررسی از دوما بودند.
شهر دوما در حومه دمشق در زمان این حملات کیمیایی ادعایی در کنترل گروه های مخالف حکومت سوریه بود اما چند روز بعد نیروهای ارتش سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخوردارند با عقب راندن مخالفان، کنترل دوما را در دست گرفتند.
در پی وقایع روز هفتم اپریل که مخالفان بشار اسد و نیروهای امدادی مستقر در دوما آن را "بمباران کیمیایی توسط هلی‌کوپترهای ارتش سوریه" خواندند، آمریکا، بریتانیا و فرانسه در اقدام مشترک به بمباران و راکت‌باران مناطق مختلفی از سوریه پرداختند.
طی آن حمله بیش از ۱۰۰ راکت کروز به سوی مراکز تحقیقاتی و نظامی سوریه پرتاب شد؛ مراکزی که آمریکا می‌گوید کانون‌های تولید و تحقیقات تسلیحات کیمیایی سوریه بوده است.ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا