اقتصاد

معاون مسلکی اداره عالی بررسی: بیش از 296 ملیون افغانی وارد خزانه حکومت شده است

کابل  29حمل باختر
سید محمد مهدی حسینی معاون مسلکی اداره عالی بررسی امروز در "برنامه حساب دهی حکومت به ملت" گفت که از اثر بررسی های 492 اداره در سال مالی پار ، بیش از 296 ملیون افغانی وارد خزانه حکومت شده است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، سید محمد مهدی حسینی معاون مسلکی اداره عالی بررسی با ابراز این مطلب افزود که آن اداره در سال مالی 1397 تفتیش رعایت قوانین و مقررات را در 492 اداره که شامل وزارت‌ها، شاروالی‌ها، تصدی‌ها و برخی اداره های مستقل در داخل و خارج کشور می شد، انجام داده است.
وی افزود که پس از تحلیل و ارزیابی 459 گزارش و توحید ارقام یافته‌های این بررسی، از مدارک مختلف چون عدم وضع مالیات، تفاوت قیمت، جریمه تاخیر، اضافه پرداخت، باقیداری معتمدان، سنجش‌های نادرست، محصول صفایی، عدم پرداخت قیمت زمین و سایر موارد، به گونه جمعی بیش از 4 ملیارد و472 ملیون افغانی10ملیون و297هزار دالر، 3 ملیون و384 هزار یورو، 289هزار ریال سعودی و 970هزار روبل قابل تحصیل دانسته شد که پس از بررسی‌های رعایت قوانین و مقررات سال مالی 1397 اداره های بودجه‌یی مرکزی و محلی بیش از 296ملیون و162هزار افغانی و 95 هزار دالر امریکایی تحصیل و وارد خزانه حکومت شد.
وی با بیان دست آوردها و کارکردهای سال پار آن اداره تصریح کرد که اداره عالی بررسی در جریان بررسی های امور مالی سال 1397 موارد سوء استفاده از دارایی عامه در مرکز و ولایت ها را تثبیت کرده است و 17 دوسیه  در این خصوص را غرض تعقیب عدلی به لوی څارنوالی  ارسال کرده ‌است.
اداره عالی بررسی به عنوان عالی ترین نهاد بازرس امور مالی و حسابی در سال 1300 هجری شمسی به نام دیوان سنجش در کشور ایجاد شد و پس از تغییرات تشکیلاتی به نام اداره عالی بررسی تغییر نام داد و با شماری از اداره های عالی تفتیش سایر کشورها چون سویدن، ترکیه، مالیزیا، هندوستان و تایلند تفاهمنامه های همکاری های مسلکی را به امضا رسانید. نثار "ایثار"

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا