سیاست

از روز جهانی احصائیه برای اولین بار در سطح جهان بزرگداشت به عمل آمد

کابل باختر 6 عقرب
از روز جهانی احصائیه با حضور نمایندهٔ فوق العادهٔ رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب امروز در اداره مرکزی احصائیه با برگزاری محفلی برزگداشت به عمل آمد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی نمایندهٔ فوق العادهٔ رئیس جمهوربه آژانس باختر، نمایندهٔ فوق العادهٔ رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب با بیان اینکه تمام پلان ها و استراتیژی های دولت جهت خودکفا شدن امور اقتصادی، رشد متوازن امور اجتماعی ارتباط مستقیم به اطلاعات و ارقام دقیق دارد، اضافه نمود که ارقام دقیق و درست تضمین کننده رشد و استحکام زیربنا های اقتصادی و اجتماعی کشور است.
وی افزود، برای دولت خیلی مهم است که بداند در جغرافیای افغانستان به چی تعداد افراد زنده گی می کنند و عواید ناخالخص کشور به چند فیصد رسیده است.
نماینده فوق العاده رئیس جمهور اضافه کرد که بدون ارقام دقیق احصایی دولت قادر به تطبیق عدالت اجتماعی در سطح کشور نبوده و نمی تواند نظام سالم اقتصادی ایجاد نماید. 
او همچنان افزود: دولت بدون ارقام مشخص و درست نمی تواند به طور منظم به نیازمندی های مبرم مردم رسیده گی کند.
نمایندهٔ فوق العادهٔ رئیس جمهور ارایه خدمات یکسان و متوازن در سطح کشور را یکی از اولویت های حکومت دانسته و بیان داشت که اداره احصائیه موظف است تا در تمام امور ارقام  دقیق را به اختیار دولت و نهاد های دیگر قرار دهد تا حکومت با توجه به ارقام خدمات اش را در سطح کشور ارایه نماید.
او تمام دستاورد های امروز جهان را محصول ارقام دقیق ادارات احصایی جهان دانست و گفت که برای حکومت داری خوب نیاز است تا طرح ها و استراتیژی های کاری دولت بر اساس ارقام دقیق اداره مرکزی احصائیه آماده و تطبیق شود.
شیرمحمد جامی زاده رئیس اداره مرکزی احصائیه در صحبت خود به  چالشها و مشکلات فرا راه اداره احصائیه پرداخت و خواهان رسیدگی به آن شد.
جامی زاده نبود امنیت، افراد مسلکی، تجهیزات عصری و گاهی عدم همکاری نهادی دولتی مبنی بر جمع آوری ارقام را از جمله چالش های عمدهٔ این اداره دانسته بیان داشت: تا دو ماه دیگر سیستم افغان اینفو (Afghan Info)  که حاوی اطلاعات دقیق احصایی می باشد در اختیار نیازمندان قرار خواهد گرفت.
رئیس اداره مرکزی احصائیه همچنان از آغاز آزمایشی ثبت نفوس به شکل دیجیتالی در سراسر کشور خبر داده گفت: جهت سروی های اقتصادی، اجتماعی، صحی و دموگرافیکی با همکاری صندوق نفوس سازمان ملل در تلاش تطبیق ثبت نفوس کشور به شکل دیجیتالی می باشد.
او همچنان از تشکیل کمیسیون مشترک وزارت های مالیه، تجارت و صنایع و اتاق های تجارت خبر داده گفت: برای ارایه دقیق ارقام جهت امور اقتصادی این کمیسیون صلاحیت دارد تا تازه ترین و دقیق ترین اطلاعات احصائیوی را به اختیار نهادهای نیازمند به ارقام قرار دهد.
بیستم اکتوبر روز جهانی احصائیه به تازه گی در تقویم روزهای جهانی از سوی سازمان ملل متحد اضافه شده است و کشورهای عضو این سازمان مکلف به بزرگداشت از روز جهانی احصائیه هستند.
افغانستان نیز برای اولین بار با شعار جهانی (ارقام بهتر، زنده گی بهتر) از این روز بزرگداشت به عمل آورد.
اداره مرکزی احصائیه کشور در سال ۱۳۵۱ به منظور ایجاد سیستم واحد علمی ثبت احصائیه، تامین هماهنگی وانسجام تمام فعالیت های احصائیوی در کشور منحیث اداره مستقل دولتی آغاز به فعالیت نمود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا