اقتصاد

زنان تجارت پیشه بدخشان، از کاروبار شان راضی اند

فیض آباد/25 دلو / باختر
زنان در بدخشان از فروش صنایع دستی شان خوشبین اند می گویند که تجارت شان، رونق یافته است
شکریه حکیمی مدیر مسوول بازار زنان در شهر جدید فیض آباد، به خبرنگارآژانس باختر گفت که برای زنان درشهر فیض آباد که علاقه زیادی به تجارت و صنایع دستی دارند ، درماه عقرب سال جاری باهمکاری ریاست امور زنان به کمک مالی دفتر جی آی زید آلمان برای بیست وچهار زن زمینۀ فروش صنایع دستی شان مساعد شده است .
وی گفت که صنایع دستی زنان مانند خامک دوزی، گلیم بافی، دستکول وچادرهای دوختگی بانقش ونگار به فروش می رسد.
وی افزود که در این بازار تهیه موادخوارکی از قبیل کلچۀ وطنی، کیک، پراته، چتنی، انواع مواد خوراکی در بازار زنانه به فروش می رسد که روزانه به گونۀ اوسط فروشندگان مواد خوراکی درحدود پنج هزار افغانی محصول های خود را به فروش می رسانند و نیززنان از بخش بافندگی هر روز تا دوازده هزار افغانی فروش می کنند .
وی خاطر نشان کرد که خوشبختانه دکان های این بازار به گونۀ رایگان در اختیار این زنان صنعت پیشه گذاشته شده است.
نفیسه همدرد زن تجارت پیشه که در بازار زنان در شهر فیض آباد فعالیت دارد،
می گوید : بعد از فوت شوهرم که دیگر نان آوری برای فرزندانم نداشتم به حرفۀ قنادی روی آورده ام ومدت بیش از ده سال می شود که با پانزده عضو خانواده و پنج شاگرد دریک کارخانه کوچک کارمی کنم، انواع غذاهای وطنی از قبیل کلچه، کیک های عروسی ، سالگره، کریم لول، بغلاوه، نقل خستۀ کمبار، فرنی و پراته را تهیه می کنم به شمول شهر فیض آباد به ولایت های تخار، کندز و بلخ صادر می کنیم.
نفیسه می گوید: از درآمد تولیدهای خود خیلی راضی استیم وبرای شا گردان که با ما کار می کنند ماهوار درحدود ده هزار افغانی معاش پرداخت می کنم که هرماه به گونۀ اوسط درحدود بیست هزار افغانی درآمد خودم است .
او از دولت می خواهد که ماشین های خوبتری برای بسته بندی دردسترس آنان قرار بدهد که تولید کنند.نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا