امنیت

نگرانی از افزایش اقدام به خود کشی درهرات

شهرهرات 30 جوزا باختر
مسولان صحی از افزایش آمار اقدام به خودکشی  در ولایت هرات ابراز نگرانی میکنند.
محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات میگوید: از آغاز سال روان تا اکنون بیش از 300 تن از افرادی که اقدام به خودکشی کرده بودند در شفاخانه مرکزی  هرات به ثبت رسیده که نزدیک به هشتاد فیصد آنان را بانوان تشکیل دادند.
آقای شیرزی، علت آنرا مشکلات خانوادگی و بی‌عدالتی‌های اجتماعی در بین زنان و دختران عنوان کرد.
سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات علاوه کرد :" اﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺳﺎﻝ جاری ﺗﺎ اﻛﻨﻮﻥ حدود ده ﻭاﻗﻌﻪ ﺧﻮﺩکشی ﻛﻪ ﻣﻨﺘﺞ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ شده است در شفاخانه حوزوی هرات به ثبت رسیده است."
وی خودکشی این افراد را با استفاده از شیوه های چونﺣﻠﻖ آویزﻧﻤﻮﺩﻥ، ﻣﺴﻤﻮﻣﻴﺖ ﺩﻭاﻳﻲ، فیر ﻣﺮﻣﻲ و ﺳﻘﻮﻁ اﺯ اﺭﺗﻔﺎﻉ عنوان نمود و افزود:" از شروع سال روان خورشیدی اﺿﺎﻓﻪ تر اﺯ۳۰۰ ﻣﺮﻳﺾ ﻣﺴﻤﻮﻡ ﻭاﻗﺪاﻡ ﻗﺼﺪﻱ ﻭاﻗﻌﻪ اﻗﺪاﻡ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻛﺸﻲ داشتیم که بر اثر تلاش داکتران موظف بیشتراین افراد مداوا شدند، و شش تن شان جان باختند که از این تعداد حدود هشتاد فیصد آنان را زنان تشکیل می دهند.
فعال حقوق زن در هرات  دلیل افزایش آمار خودکشی ها را عدم آگاهی مردان از حقوق زنان و آگاه شدن بانوان از حقوق حقه شان خواند و گفت:"  درطی سالهای اخیر جهت آگاهی بانوان از حقوق حقه شان برنامه های زیادی اجرا شد که  بانوان توانستند با استفاده از این برنامه ها از حقوق شان آگاهی حاصل کنند واین موضوع یک مشکل بین خانواده های گردید .
آنان  باابراز نگرانی از آمار ۳۰۰درصدی خودکشی و مسمومیت درطی سه ماه سال روان راه حل آنرا اطلاع رسانی از طریق مساجد، منابر، تکایا ورسانه ها از حقوق زنان برای مردان دانست وخواهان توجه مسؤلان زیرربط درین زمینه گردید.
به گفته آگاهان امور هرچند در افغانستان ارقام دقیق از  خود کشی موجود نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ازدواج های اجباری، خشونت های خانوادگی، افسردگی، جنگ، بی‌کاری، فقر و اعتیاد به مواد مخدر از عوامل اساسی این خودکشی ها می‌باشد.ختم/سیدحبیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا