اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیردولتی در کابل

کابل / 27جدی/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.

روزنامۀ 8صبح، زیرعنوان “حله نمازگزاران بر یک رادیوی محلی در کندز ” نوشته است: مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که در پی صحبت تحریک آمیز یک ملا امام در کندز علیه رسانه ها، ده ها نمازگزاران به دفتر رادیو زهره حمله کرده و به تاسیسات آن آسیب جدی رسانده اند.

طبق اعلام مرکز خبرنگاران افغانستان، این رویداد روزجمعه، بیست وششم جدی در ناحیۀ اول شهر کندز رخ داده است و نمازگزاران به تحریک پیش نماز مسجد فیروزکوهی دراین منطقه، بر دفتر رادیو زهره حمله کرده اند.

روزنامۀ اطلاعات روز، مطلب تحت عنوان “چگونگی برگرداندن نیروهای امریکایی از افغانستان توسط بایدن” نگاشته است: از زمانی که بایدن به عنوان رییس جمهور منتخب وارد دفتر بیضی شکل شود، تا اول ماه می، آخرین مهلت خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان بر مبنای توافقنامۀ سال گذشته در دوحه بین ایالات متحده و طالبان فقط 100 روز باقی می ماند.

روزنامۀ صبح کابل، مطلب تحت عنوان “انفجار ماین مقناطیسی در کابل دو کشته و یک زخمی به جا گذاشت” نوشته است: فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل  می گوید که این رویداد، حوالی ساعت 9:15صبح روزشنبه 27جدی در جادۀ دانشگاه کابل رخ داده است.

در نتیجۀ انفجار ماین مقناطیسی در مربوطات ناحیۀ سوم شهرکابل دو نفر جان باخته اند و یک نفر دیگر زخمی شده است.

روزنامۀ آرمان ملی، زیرعنوان “صالح: چرا امریکا بیش از حد به طالبان امتیاز می دهد” نگاشته است: همزمان با خروج 2500 سرباز امریکایی از افغانستان، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری گفته است: مذاکرۀ امریکا با طالبان به خودی خود اشتباه نبوده، اما دولت آقای ترمپ در دادن “امتیازگسترده” به این گروه اشتباه کرده است.

آقای صالح در مصاحبه یی با بی بی سی گفته که ماموریت امریکایی ها که از دو دهه پیش در افغانستان آغاز شد، هنوز پایان نیافته و خروج نیروهای امریکایی خطر خشونت بیشتر را به دنبال دارد. “من به امریکایی ها به عنوان یک دوست و متحد می گویم که اعتماد به طالبان بدون وارد کردن ساز و کار راستی آزمایی، اشتباه مهلکی خواهد بود. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا