اقتصاد

بانک انکشاف آسیایی برای توسعه راه های مواصلاتی220 میلیون دالر امریکایی کمک کرد

کابل 18 عقرب باختر
حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه و بانک انکشاف آسیایی امروز قرارداد  به ارزش 220 میلیون دالر را برای انکشاف و توسعه راه های مواصلاتی   افغانستان امضا کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر،این کمک مالی در بخشهای باز سازی 178 کیلومتر سرک از درۀ صوف تا یکاولنگ (دهلیز شمال – جنوب )،  انجام مطالعات مقدماتی سرک   گردن دیوال تا چغچران و مطالعات مقدماتی سرک   حلقوی کابل به مصرف خواهد رسید.
داکتر زاخیلوال این کمک را مهم خوانده افزود:"بانک انکشاف آسیایی ، همکار خوب  در عرصهء انکشاف افغانستان است، و ما از   کمک های سخاوتمندانه این بانک قدردانی میکنیم. ساخت سرک ها وشبکه خط آهن که توسط این بانک تمویل میگردد، ما را به هدفمان که  ایجاد یک افغانستان یکپارچه و متصل میباشد، می رساند. سرکها فاصله های دور را باهم وصل نموده و شبکه راه های مواصلاتی و   خطوط  راه آهن پیوند حیاتی برای   پیوند دادن افغانستان به اقتصاد منطقه است. "

هدف از این   کمک مالی   کثیرالاقساط ،  باز سازی و احیای مجدد 578 کیلومتر سرکهای ملی و محلی ، احداث تقریبا 225 کیلومتر خط آهن و ایستگاه ها در شمال افغانستان، حمایت از موثریت برنامه ها وحفظ ونگه داری از خط آهن حیرتان  –  مزار شریف، تقویت ظرفیت ها در وزارت فوائد عامه جمهوری اسلامی افغانستان و رشد سکتور حکومت داری در فغانستان میباشد
این کمک مالی ،   قسط سوم قرارداد   کمک مالی   کثیرالاقساط برای توسعه راه های مواصلاتی افغانستان به ارزش 805 میلیون دالر است که   به تاریخ 12 اکتوبر 2011 بین وزارت مالیه و بانک انکشاف آسیایی به امضا رسی . تا کنون   اقساط اول ودوم آن امضا شده و امروز قرارداد   قسط سوم آن امضاء شد.
جوجی تاکاشی رئیس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان گفت :"  قسط سوم این پروژه  نشان دهنده ادامه تعهدات  بانک انکشاف آسیایی به عنوان یک همکار انکشافی   مهم برای افغانستان بعد از سال 2014   بوده و پلان دراز مدت و هدف ما برای ایجاد شبکه راه های مواصلاتی با ثبات، به ادامه تکمیل نمودن دهلیز شمال جنوب، به عنوان یک مسیر جایگزین برای تونل سالنگ میباشد".
مقر بانک انکشاف آسیایی در شهر مانیلا کشور فیلیپین  است.   این بانک به منظور کاهش فقر در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه از طریق رشد اقتصادی، بهبود محیط زیست ، رشد پایدار و   یکپارچگی منطقه فعالیت می نماید. این بانک در سال ۱۹۶۶ تاسیس گردیده که تعداد اعضأء آن به ۶۷ کشور می رسد که ۴۸ عضؤ آن،   از جمله کشورهای آسیایی می باشد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا