جهان

سی وسومین اجلاس سران آسیان آغازشد

سنگا پور – ایرنا- -21 عقرب – باختر
سی و سومین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسیآن' امروز دوشنبه با شعار ' تقویت تجارت آزاد' در سنگاپور آغاز به کار کرد.
اجلاس سران کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا در سایه تدابیر شدید امنیتی تا روز پنجشنبه آینده  ادامه دارد..
مایلزیا، اندوینزیا، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کمبودیا، لائوس، ویتنام وتایلند اعضای دهگانه 'آسیا ن را تشکیل می دهند که از سال 1967 تشکیل شده است..
دراین اجلاس همچنین سران یا مقام های ارشد کشورهای عضو آسیان پلاس که شرکای گفت وگویی این اتحادیه هستند، نشست های مشترکی با اعضای آسیان برگزار می کنند..
آمریکا، استرالیا، چین، نیوزیلند، جا پان ، کوریای جنوبی، هند و روسیه شرکای گفت وگویی آسیان را تشکیل می دهند   رهبران آسیا و اقیانوس آرام در این هفته در سنگاپور درکنار رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا گفت وگو و بررسی راهکارها برای رفع مشکلات منطقه ای مانند بحران آوارگان روهینگیایی ، تنش دربحیره جنوبی چین و جنگ تجارتی آمریکا علیه چین را در دستور کار خود قرار داده اند..
شرکت چین درمذاکرات اقتصادی و تجارتی بلوک آسیان بسیار حائز اهمیت است زیرا این کشور براساس گزارش اقتصاد دانان بیش از یک سوم از تولید ناخالص داخلی جهان را به خوداختصاص داده است..
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخلاف سال گذشته در اجلاس امسال شرکت نکرده و مایک پنس معاون وی دراین رویداد سالانه شرکت کرده است.
قرار است لادیمیر پوتین' رئیس جمهور روسیه و  نخست وزیران چین، هند و جاپان نیز درین اجلاس شرکت کنند  .
ماهاتیر محمد نخست وزیر مالیزیا و رهبران کشورهای عضو آسیان با سفر به سنگاپور دراین اجلاس شرکت کرده اند..
آسیان آخرین اجلاس خود را در سال جاری در سنگاپور برگزارکرده  و از سال آینده این رویداد در تایلند به عنوان رئیس جدید اتحادیه برگزار می شود.
#آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا