سیاست

نشست منطقه یی مبارزه با مواد مخدر خاتمه یافت

کابل باختر/ 9/ دلو
نشست زیرنام (حُسن همجواری با کشورهای همسایه درکار مبارزه با مواد مخدر که دیروز درکابل آغاز به کار کرد امروز با توافق همکاری های عملی درراستا مبارزه با قاچاق موادمخدر پایان یافت .
به گزارش آژانس باختر، دراین نشست که نماینده های کشورهای ایران ، پاکستان ، تاجکستان ، ترکمنستان و چین حضور داشتند روی گسترش همکاری میان کشور های منطقه درراستای مبارزه با موادمخدر بحث شد.
دین محمد مبارز راشدی وزیر مبارزه با مواد مخدر در ختم کار اجلاس گفت؛ دراین نشست تعهد جدی برهمکاری مشترک در امر مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت .
وی گفت، آنچه که ثمر بخش است اجرا کردن تعهدات میباشد.
همچنان دراین نشست فیصله شد که همچو نشست ها سال یک بار برگزار شود.
راشدی علاوه کرد، تغییرات که در امر مبارزه با این پدیده آورده شد بدیل معیشت بر دهقان است که دهقان به صورت مستقیم کمک شود و همچنان مراکز تداوی معتادین ازدیاد می یابد .
همچنان آنها توافق کردند که غرض کاهش و تقاضا به مواد مخدر، نظارت در بازارهای منطقه و جهان  افزایش یابد وشرکت کننده گان مسوولانه روی کاهش و تقاضا توافق کردند.
همچنان شرکت کننده گان اعلامیه را زیر نام "اعلامیه مشترک نشست حُسن همجواری با کشور های همسایه در کار زار مبارزه علیه موادمخدر برای تقویت همکاری های منطقه یی و بین المللی ) امضاء نمودند که در آن گفته شده مسوولان ادارات مبارزه علیه موادمخدر در نشست حُسن همجواری با همسایه گان که به تاریخ 28 و29 جنوری 2014 در شهر کابل، افغانستان برگزار گردیده نگرانی عمیق خویش را از تهدیدات روز افزون و تاثیرات منفی موادمخدر ، تولید ، قاچاق ، تقاضا، ورود پیش ساز های کیمیاوی روی صحت و امنیت اعلام میداریم . با آگاهی کامل ازاین موضوع که موادمخدر یک مشکل جهانی بوده و برای کاهش عرضه و تقاضا موادمخدر درسطح جهان ومنطقه به یک استراتیژی جامع ، مستحکم  و هماهنگ شده احساس میشود.
برای بدست آوردن اهداف ذیل :
• سعی و  تلاش همه جانبه برای حفظ صلح و امنیت منطقه و جهان و داشتن اراده صادقانه در کار مبارزه علیه تولید ، قاچاق ، زرع موادمخدر و همچنان پیشساز های کیمیاوی .
• تقویت همکاری های منطقه یی برای مبارزه علیه مواد مخدر و رفع تهدیدات ناشی از مشکل موادمخدر .
• سپردن تعهدات قوی برای کاهش عرضه و تقاضا مواد مخدر بر اساس اصول منشور ملل متحد ، قوانین بین المللی ، احترام متقابل ، عدم مداخله در امور داخلی و تمامیت ارضی کشور ها در منطقه .
• تجدید تصدیق در کنوانسیون بین المللی مواد مخدر 1961 توسط پروتوکول 1972 کنوانسیون کنترول ادویه روان گردان ، 1971 و کنوانسیون ملل متحد علیه قاچاق غیر قانونی مواد مخدر و ادویه روان گردان 1988 باید اساس روال بین المللی کنترول مواد مخدر محسوب گردد.
• تاکید روی تعهدات اعلامیه سیاسی ملل متحد و پلان تطبیقی 2009 برای بدست آوردن اهداف ذکر شده جهت طرح استراتیژی جامع و کامل در کار مبارزه علیه مشکل مواد مخدر در سطح جهان .
• بادرک اینکه کشور های ترانزیت با چالش های چند بُعدی که ناشی از موادمخدر غیر قانونی و پیشسازهای کیمیاوی که در قلمروشان قاچاق میگردد ، مواجه اند.
مسوولان ادارات مبارزه علیه مواد مخدر دراین نشست روی نکات ذیل تعهد و موافقت خویش را اعلام میدارند.
• افزایش تقاضا به مواد مخدر دربازار های منطقه و جهان باعث افزایش تولید گردیده ، بناً این یک مسوولیت جمعی ما است که بازار ها کنترول و نظارت گردد.
• در حقیقت عواید ناشی از قاچاق موادمخدر یک منبع برای فعالیت های شورشیان در منطقه بوده وتهدیدات جدی را متوجه امنیت و ثبات کشور های عضو میسازد.
• عملیات مبارزه با موادمخدر ، آموزش برای ظرفیت سازی پولیس، همچنان معیشت بدیل برای دهاقین افغان از طریق تعهدات سپرده شده بطور قابل ملاحظه کشت تریاک را درافغانستان کاهش میدهد.
• تبادل اطلاعات روی فرآیند مالی، فعالیت شبکه های قاچاق موادمخدر، ادویه روان گردان، پیشسازهای کیمیاوی و تقویت عملیات های همزمان در سرحدات .
• همکارهای عملیاتی برای دستگیری قاچاقبران موادمخدر در قلمرو کشور مربوطه .
• همکاری برای تداوی معتادین و بازتوانائی دو باره آنها .
• تبادل تجارب بدست آمده.
این نشست درحالی درکابل برگزار شد که از افغانستان به عنوان کشور عمده صادر کننده موادمخدر درسطح منطقه و جهان یاد میشود درحالیکه این کشور به نوبه خود این مشکل را یک مشکل جهانی میداند که بر افغانستان تحمیل شده .
همچنان جانب افغانی براین نکته تاکید دارد که قاچاق موادکیمیاوی که ممد تولید موادمخدر است به افغانستان ازدیاد یافته ضمناً تقاضا بلند درجهان باعث گردیده تا باندهای مافیای کشت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان را ازدیاد بخشند دولت افغانستان میخواهد درگام نخست قاچاق موادکیمیاوی به افغانستان متوقف گردد و در گام بعدی کشورها در کاهش تقاضا به مواد مخدر اقدام نمایند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا