سیاست

دهمین جلسهء شورای وزیران برگزار گردید

کابل باختر11 حوت
جلسۀ نوبتی شورای وزیران امروز در قصر سپیدار به ریاست داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیهء جمهوری اسلامی افغانستان برگزار گردید.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان به آژانس باختر،داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در این نشست شورای وزیران سخنان خویش را در باره حوادث طبیعی اخیر٬ تلفات ناشی ازآن٬ اقدامات حکومت و پیامدهای این حوادث آغاز نمود. رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: در سومین روز عزای ملی به خاطر تلفات ناشی از برف کوچ ها و سیلاب های اخیر در کشور قرارداریم. به روح قربانیان حوادث اخیر دعا می کنیم. از خداوند برای آنان طلب مغفرت می نمائیم و برای بازماندگان شان و ملت خویش صبر و استقامت می طلبیم.
رئیس اجرائیه در ادامهء صحبت های خویش افزود: تلفات حوادث طبیعی اخیر سوگمندانه به ۳۰۰ تن رسیده است. از همکاری و رسیدگی به موقع مردم کشور٬ نهادهای حکومتی و موسسات غیر حکومتی در این حوادث تشکر می کنیم. مردم افغانستان در ولایت های مختلف اولین کمک ها را به قربانیان رسانیدند. مسوولین حکومتی و مسوولین کمیتهء حالات اضطرار برای نجات و امداد به مناطق رسیدند و آسیب دیدگان را کمک کردند. وزرای به مناطق آسیب دیده رفتند و از نزدیک مشکلات مردم را مشاهده و برای آنان کمک نمودند. خوشبختانه کمک های اولیه به مردم در اکثر مناطق رسیده است. رئيس اجرائيه در ادامه علاوه نمود: نجات مردم در مناطق متاثر از برف کوچ٬ انتقال مجروحین٬ بازگشائی راه ها و رسانیدن کمک های غذائی و دوا در اولویت کارهای حکومت و گروه های نجات قراردارد. کوتل سالنگ از دیروز به روی ترافیک بازشده است و برق کابل امیدواریم به زودی از سوی شرکت برشنا وصل گردد.
رئیس اجرائیه در ادامهء صحبت هایش افزود: برف باری های اخیر در اکثر مناطق کشور بی سابقه است. ما نیازمند آمادگی های بیشتر برای مقابله با این حوادث هستیم. اقداماتی باید روی دست گرفته شود تا مردم به اثر خسارات وارده مجبور به ترک خانه و کاشانه خویش نشوند. حوادث اخیر ما را متوجه مشکلات جدی در آمادگی های حکومت ساخت و درسهای از این حوادث آموختیم تا باردیگر این کوتاهی ها در رسیدگی به مشکلات مردم تکرار نشود. رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان از مشکلات مخابراتی و تامین رابطه با قریه جات در جریان برف کوچ های اخیر به عنوان یکی از مشکلات عمده نام برد.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به محکومیت عکاس مشهور کشور نجیب الله مسافر با ابراز تاسف گفت: این موضوع باید به اینجا کشانیده نمی شد. چگونگی حکم در مورد آقای مسافر نیازمند تحقیق از سوی حکومت است و در مورد رهائی وی طبق قوانین کشور اقدامات لازم روی دست گرفته خواهد شد.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در صحبت های خویش از حضور و نقش فعال رسانه ها در رسانیدن صدا و پیام مردم و بازتاب حوادث طبیعی اخیر سپاسگزاری نمود.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه صحبت های خویش برنامه کاری جلسه شورای وزیران را چنین برشمرد:
پیگیری مصوبه های قبلی شورای وزیران٬ گزارش امنیتی٬ گزارش کمیته حالات اضطرار٬ گزارش کمیته های مشترک بین الحکومتی٬ وضعیت مراکز اصلاح و تربیت اطفال در کشور٬ گزارش پیشرفت کار هیئت موظف در باره تکنالوژی GIS و ارزیابی نظام معلوماتی وزارت ها یا ٬MIS گزارش در باره مالیه اصناف پیشه وران٬ گزارش پیشرفت کار تداوی و جمع آوری معتادین و گزارش در باره مرکز توانمندسازی معلولین.
طبق برنامه در آغاز نشست بعد از پیگیری مصوبه های قبلی شورای وزیران٬ سرپرست وزرات دفاع ملی گزارش مفصلی از وضعیت امنیتی کشور ارائه نمود. آقای نظری در بارهء حوادث اخیر نظامی٬ عملیات نظامی در هلمند و هدف گیری های اخیر دشمن به شورای وزیران گزارش داد. آقای نظری در باره عملیات هلمند گفت: در هلمند پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته و اکثر مناطق دشمن به دست نیروهای مسلح کشور فتح گردیده است.
وزیر امورداخلهء کشور آقای علومی نیز به نوبهء خود گزارش مفصلی از وضعیت امنیتی ارائه نمود. وی وضع امنیتی را در سراسرکشور به رغم چالش ها قناعت بخش خواند و همکاری و مساعی مشترک میان قوای مسلح را در عملیات های اخیر ستود. آقای علومی نقش پولیس ملی را در عملیات نجات و امداد در مناطق آسیب دیده کشور رضایت بخش خوانده و از تلاش ها و جانفشانی های آنان در راه خدمت به مردم تقدیر نمود.
سپس طبق برنامه ویس برمک مسوول همآهنگی عملیات نجات و امداد در باره حوادث اخیر به شورای وزیران گزارش داد. آقای برمک در بارهء حجم حوادث٬ خسارات و فعالیت هایی که تاهنوز در مناطق مختلف کشور از سوی کمیته حالات اضطرار و نهادهای دولتی انجام شده گفت: حوادث در مناطق مختلف کشور تلفات زیاد در پی داشته ولی ولایت پنجشیر بیشترین آسیب را در حوادث اخیر دیده است. آقای برمک افزود: از جمله ولایت هایی که به اثر برف باری و سیلاب آسیب دیده اند٬ متاسفانه ولایت های پنجشیر٬ بدخشان٬ دایکندی٬ بغلان٬ تخار٬ لغمان٬ بادغیس و بامیان تلفات جانی نیز داشته اند. تعداد شهدا به بیش از سه صد تن می رسد و تعداد زیادی از هموطنان زخم برداشته اند. عملیات کمک رسانی به تمام این مناطق به شدت جریان دارد و طبق اولویت بندی حکومت نجات آسیب دیدگان٬ انتقال مجروحین٬ پاکسازی و بازگشائی جاده ها٬ رسانیدن کمک های اولیه٬ دواء و غذا در سرخط برنامه کاری قراردارد. آقای برمک افزود: کارها در تمام مناطق کشور به خوبی به پیش می رود و گزارش لحظه به لحظهء تحولات و پیشرفت ها و چالش ها در این زمینه از مرکز هماهنگی به رئیس جمهوری و رئیس اجرائیه گزارش داده می شود.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان با تشکر از تمام نهادها و مسوولین دولتی و غیر دولتی بار دیگر به نهادهای دولتی هدایت داد تا با تمام توان و با استفاده از تمام ابزار و امکانات دولتی به کمک مردم بشتابند. رئيس اجرائیه در ادامهء صحبت هایش به وزارت های سکتوری هدایت داد تا روی یک طرح ملی برای مقابله با حوادث با درس از حوادث اخیر کار نمایند.
سپس طبق برنامه صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه کشور در بارهء کارکرد کمیته های مشترک بین الحکومتی به شورای وزیران گزارش داد. وزیر امورخارجه کشور گفت: در مجموع ۱۱ کمیسیون مشترک اقتصادی میان افغانستان و کشورهای دیگر وجود دارد:
کمیسیون اقتصادی میان افغانستان و تاجکستان٬
کمیسیون اقتصادی-تجارتی میان افغانستان و ترکمنستان٬
کمیسیون مشترک تجارتی و اقتصادی افغانستان و ازبکستان٬
کمیسیون مشترک تجارتی و اقتصادی افغانستان و قزاقستان٬
کمیسیون مشترک تجارتی و اقتصادی افغانستان و چین٬
کمیسیون مشترک اقتصادی٬ تجارتی٬ اجتماعی افغانستان و فدراتیف روسیه٬
کمیسیون مشترک اقتصادی و تجارتی آذربایجان و افغانستان٬
کمیته مشترک اقتصادی و تجارتی افغانستان و پاکستان٬
کمیسیون مشترک تجارتی و اقتصادی افغانستان و هندوستان٬
کمیسیون مشترک تجارتی و اقتصادی افغانستان و ترکیه٬
و کمیسیون مشترک اقتصادی تجارتی و تخنیکی افغانستان و قیرغیزستان.
وزیر امورخارجهء کشور افزود: برخی از این کمیسیون ها فعال اند و تاهنوز نشست های متعددی برگزار نموده اند و برخی تاهنوز جلسات محدودی داشته اند.
رئیس اجرائیه هدایت داد برای بحث بیشتر در این مورد جلسه جداگانه ای به اشتراک وزارت های که رهبری این کمیسیون ها را به عهده دارند به اشتراک وزارت امورخارجه برگزار شود تا اقدامات بعدی در فعال سازی این کمیسیون ها اولویت بندی گردد.
سپس طبق برنامه سرپرست وزارت عدلیه در باره وضعیت مراکز اصلاح و تربیت اطفال در ولایات کشور به شورای وزیران گزارش مفصلی ارائه نمود. سرپرست وزرات عدلیه در گزارش خود وضعیت کلی مراکز اصلاح در ۳۴ ولایت کشور را با چالش ها و راه حل ها به شورای وزیران تقدیم نمود. سرپرست وزارت عدلیه از کمبود جای٬ پرسونل٬ داکتر٬ مبصرین اناث٬ تعمیرات و زیربناها٬ نبود روان شناس٬ نبود محابس جداگانه برای اطفال ذکور و اناث٬ نبود زمینه مناسب آموزش و پرورش٬ ارائه خدمات٬ چگونگی رسیدگی به دوسیه ها و محکمه اطفال در این مراکز٬ میزان اندک همکاری ارگان های عدلی و قضایی و پولیس به عنوان عمده ترین چالش های این مراکز نام برد.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان وضعیت محابس و چگونگی رسیدگی به این موضوع را از سوی حکومت افغانستان اسفبار خواند و به وزارت امورداخله هدایت تا در مورد تهیه محبس جداگانه به محجوزین اناث اقدام نماید و افزود: وزارت های صحت٬ داخله٬ قوه قضائیه و دیگر ارگان ها به این موضوع به عنوان یکی از اولویت های اساسی حکومت افغانستان توجه نمایند و جلسه مشترک برای حل این مشکل میان این وزارت ها برگزار گردد. رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان همچنان به وزارت های خارجه و مالیه هدایت داد تا برای جلب کمک های بین المللی جهت بهبود وضعیت اطفال در مراکز اصلاح جلسهء مشترکی را با نهادهای کمک کننده برگزارکنند. شورای وزیران فیصله نمود تا به این قضیه به عنوان یکی از مسائل عمده و جدی حکومت وحدت ملی پرداخته شود.
طبق برنامه سرپرست وزارت های زراعت و مخابرات در بارهء برنامه GIS و برنامه مدیریت معلومات MIS به شورای وزیران گزارش دادند. آنان در گزارش خویش به شورای وزیران گفتند: برای به کارگیری منظم و بهتر تصاویر GIS در صورت خریداری این تصاویر از نهادهای بین المللی٬ نیازمند هماهنگی میان وزرات های مختلف حکومت هستیم. در باره برنامه مدیریت معلومات MIS گفتند: طرح مکمل این برنامه بعد از مصوبه هفته قبل شورای وزیران آماده شده است ولی قبل از آن می خواهیم نوع نظام معلوماتی وزارت خانه های مختلف را بررسی نماییم و سپس از نگاه تخنیکی دیده شود که آیا نظام های مختلف معلوماتی وزارت خانه ها باهم قابل وصل اند یاخیر. برای تکمیل این معلومات ده روز وقت لازم است و تا پنجشنبه هفتهء آینده این گزارش را تکمیل و به ریاست اجرائیه تقدیم می کنیم.
رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان هدایت داد تا این گزارش با طرح مکمل هرچه زودتر در هردوبخش MIS و GIS در مدت تعیین شده به ریاست اجرائیه تقدیم گردد تا طرح اداره معلومات در ریاست اجرائیه تطبیق و عملی گردد.
طبق برنامه سرپرست وزارت مالیه در باره تعیین و تثبیت مالیه ثابت اصناف ولایت کابل به شورای وزیران گزارش داد. سرپرست وزارت مالیه در گزارش خود افزود: مالیات تعیین شده به اساس قانون مالیات برعائدات سال ۱۳۸۸ نظر به ماده های ۷۴ و ۷۵ صورت گرفته است و ابزار امیدواری نمود تا طبق طرح جدید این وزارت مالیات از اصناف جمع آوری گردد. شورای وزیران فیصله نمود تا طبق این طرح جدید وزارت مالیه مالیات از اصناف اخذگردد.
طبق برنامه سرپرست وزارت تجارت در باره شکایت شرکت افسوتر در مورد جمع آوری معتادین در کمپ فینکس به شورای وزیران گزارش داده گفت: زمین کمپ فینکس مربوط شرکت افسوتر می شود و هیئت مدیره و سهم داران این شرکت مخالف تصمیم شورای وزیران برای جمع آوری معتادین در کمپ هستند.
شورای وزیران فیصله قبلی خویش را در مورد جابجای معتادان در کمپ فینکس تایید نمود و فیصله نمود تا در یک فرصت مناسب به این قضیه بعد از تداوی معتادین رسیدگی شود.
طبق برنامه سرپرست وزارت کار٬ امور اجتماعی٬ شهداء و معلولین در بارهء چگونگی پیشرفت کار تحویل گیری مرکز توانمند سازی معلولین از لوی سارنوالی به شورای وزیران گزارش داد. سرپرست این وزارت در گزارش خویش گفت: تاهنوز مرمت کاری تعمیر این مرکز از سوی لوی سارنوالی نهائی نشده ولی وعده سپرده اند بعد از مرمت کاری این تعمیر آن را به وزارت کار و امور اجتماعی تحویل دهند.

شورای وزیران تصویب نمود تا مسوولین تخنیکی وزارت کار و امور اجتماعی مصارف مرمت کاری تعمیر را برآورد و گزارش خویش را برای اجراآت به ریاست اجرائیه تقدیم نمایند تا تعمیر هرچه زودتر ترمیم و به وزارت کار و اجتماعی تحویل داده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا