سیاست

محمد كريم خليلي: تركيه در جهان اسلام نيز جايگاه خاص خود را دارد

 

در فصل جديد فرصت خوبي براي همه مردم افغانستان براي فراگيري تحصيل و تخصص بوجود آمده است

كابل باختر 12 حوت

هیئت ترکی به سرپرستی وزیر انرژی و منابع طبیعی آن کشور بعد از ظهر امروز با محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته اقتصادی ملاقات و در مورد چگونگی گسترش روابط دو کشور در عرصه های مختلف گفتگو نمودند.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس  باختر ، در این ملاقات که علاوه بر سفیر ترکیه مقیم کابل شماری از مقامات دولتی و تجار و نمایندگان بخش خصوصی آن کشور نیز حضور داشتند، وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ترکیه ضمن اشاره به ملاقات هایش با مقامات افغانی در سفرش به کابل، ظرفیت دو کشور را برای گسترش روابط دو جانبه در عرصه های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بالا توصیف نموده و بر علاقه مندی کشور متبوعش برای سرمایه گذاری بیشتر در بخش های مختلف افغانستان تاکید نمود.

وی همچنین اظهار داشت که کشور افغانستان با داشتن منابع غنی زیر زمینی و پرورش نیروهای انسانی خود استعداد خوبی در جهت رشد و شگوفایی اقتصادی داشته و می تواند به موفقیتهای بیشتری در عرصه های تجاری و اقتصادی دست پیدا نماید.

در این ملاقات که معین وزارت معادن نیز حضور داشت محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته اقتصادی روابط دو کشور را دوستانه و تاریخی توصیف نموده و از کمکها و مساعدتهای کشور دوست ترکیه در راستای بازسازی و ایجاد ثبات در افغانستان در فصل جدید اظهار قدردانی و سپاسگزاری نمود.

معاون رئیس جمهور اظهار امیدواری نمود که سفر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد نماید. وی ترکیه را یک کشور مهم منطقه عنوان نموده و اظهار داشت که ترکیه در جهان اسلام نیز جایگاه خاص خود را دارد که هم از نگاه چگونگی تعامل با کشورهای غربی و هم از نگاه برقراری نظام دموکراتیک می تواند برای کشورهای مسلمان الگو و سرمشق باشد.

معاون رئیس جمهور همچنین ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای سرمایه گذاری بیشتر بخش های دولتی و خصوصی ترکیه در بخشهای گوناگون، نقش ترکیه را در ایجاد ثبات و امنیت و برقراری صلح در افغانستان برجسته عنوان نموده و اظهار داشت که دو کشور در عرصه های اقتصادی و تجاری نیز می تواند مکمل خوبی برای یکدیگر باشند.

 

 

 

 

طبق یک خبر دیگر:بعد از ظهر امروز شماری از استادان موسسات تحصلات عالی کشور با محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور دیدار و کسب مدال رهبری و حکومتداری خوب و داکترای افتخاری را به ایشان تبریک گفتند.

در این ملاقات استادان موسسات تحصلات عالی کشور اهداء داکترای افتخاری از دانشگاه سان مون کورياي جنوبی و مدال رهبری و حکومتداری خوب از جانب رهبری فدراسیون جهانی صلح را نشانه تلاش و تعهد مخلصانه ایشان در جهت توسعه سیاسی و استقرار دموکراسی در کشور و همچنین خدمت صادقانه به مردم عنوان نموده و اظهار داشتند که این موضوع بیانگر اعتبار بین المللی و احترام ملت افغانستان در سطح جهانی می باشد.

آنان همچنین برخی از مسائل عمومی راجع به چگونگی گسترش تحصیلات عالی در کشور و نیز چالشهای پیش رو را با معاون رئیس جمهور در میان گذاشتند و یک سلسله پیشنهادات و نظرات خود را در این ارتباط عنوان نمودند.

در این دیدار محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور ضمن تشریح دستاوردهای سفرش به کوریای جنوبی اظهار داشت که کسب داکترای افتخاری از دانشگاه سان مون کورياي جنوبی عزمش را در جهت توسعه سیاسی و تلاش برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان راسخ تر نموده است .

 

 

وی همچنین مدال رهبری و حکومتداری خوب را نیز متعلق به همهء مردم افغانستان دانسته و تصریح نمود این موضوع بیانگر آن است که بر خلاف تصور عمومی، افغانستان در راستای تحقق حکومتداری خوب گام های خوبی برداشته است.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر بالا بردن ظرفیت های انسانی از طریق تحصیل و تخصص اظهار داشت که یکی از راههای اساسی پیشرفت کشور توجه به گسترش تحصیلات عالی می باشد و در فصل جدید فرصت خوبی برای همهء مردم افغانستان برای فراگیری تحصیل و تخصص بوجود آمده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا