سیاست

سرور دانش: رابطه بین افغانستان و امریکا، یک رابطۀ ستراتیژیک است // شارژدافیر سفارت امریکا: افراد که در ترکیب حکومت جدید امریکا حضور دارند از افغانستان شناخت بهتری دارند

کابل باختر 4 جدی
معاون دوم رییس جمهور امروز در دیدار با شارژ دافیر سفارت امریکا در کابل روی تحکیم روابط میان دو کشور و ادامه مبارزه علیه تروریزم به بحث پرداخت.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد، قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور ، با اشاره به اینکه حکومت جدیدی در امریکا روی کار می آید، به استحکام روابط متقابل میان دو کشور به خصوص در عرصه مبارزه با ترویزم تأکید ورزیده گفت که روابط میان دو کشور به روابط استراتیژیک تبدیل شده و بدون شک این رابطه همچون گذشته ادامه خواهد یافت.
قانونپوه دانش با اشاره به اینکه باروی کار آمدن حکومت های جدید ممکن در نحوه کاری تغییرات به میان آید گفت: وضعیت درسطح بین المللی و منطقه و حفظ دستاورد های گذشته، ایجاب می کند سطح همکاری ها بین دوکشور افغانستان و امریکا بیش ازپیش گسترش یابد.
او گفت که حکومت افغانستان انتظار دارد همکاری های نیروهای امنیتی امریکا در افغانستان تقویت و تداوم یابد؛ زیرا وضعیت امنیتی در منطقه نسبت به چهار سال پیش به گونه ای است که مبارزه با تروریزم و افراط گرایی به یک اولویت اساسی مبدل شده است.
وی بازنگری در نحوۀ مصرف و نظارت برکمک های دولت امریکا در افغانستان را از انتظارات دیگر حکومت از دولت جدید امریکا خوانده افزود که به منظور استفاده مؤثر و جلوگیری از سؤ استفاده، بهتر خواهد بود که کنترل و نظارت جدی تر از سوی هردو حکومت افغانستان و امریکا دراین زمینه اعمال گردد. وی ضمن تأکید به اهمیت پروسه صلح و تأمین ثبات در کشور، مکانیزم گذشته برای گفتگوهای صلح را ناکام خوانده افزود که دولت امریکا به خصوص حکومت جدیدی که درآن کشور روی کار می آید، به عنوان یکی از همکاران اصلی مردم افغانستان می تواند در زمینه تأمین صلح نقش سازنده و اثر گذار داشته باشد.
معاون دوم رییس جمهور همکاری به تقویت دموکراسی، حاکمیت قانون و تأمین ثبات در افغانستان از جمله برگزاری انتخابات را به همکاری دولت جدید امریکا بیشترامکان پذیر دانسته گفت در برگزاری انتخابات پیشرو، حمایت همکاران بین المللی و حکومت افغانستان از کمیسیون های جدید انتخاباتی و رسیدگی به مشکلات تخنیکی آنها، به عنوان پیش نیاز های اصلی محسوب می گردد. وی در مورد مبارزه با پدیده فساد نیزگفت: اگرچه این پروسه یک فرایند طولانی دارد، اما اخیرا اقدامات سازنده روی دست گرفته شده و هیأت رهبری حکومت برای مبارزه با فساد در ادارات دولتی عزم قاطع دارد که ایجاد مرکز عدلی وقضایی نمونه واضح تصمیم حکومت در مقابله با فساد است.
دراین دیدار هوگو لورنس شارژ دافیر سفارت امریکا گفت وی در زمان مأموریتش تلاش خواهد کرد تا این روابط بیش از گذشته توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه در ترکیب اداره حکومت جدید امریکا افراد روی کار آمده اند که شناخت بهتری از افغانستان دارند گفت: با توجه به تحرکات که در منطقه وجود دارد، همکاری دو کشور در زمینه های مختلف به خصوص در امر مبارزه با تروریزم، یک ضرورت جدی است.
وی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های بدست آمده توسط حکومت وحدت ملی در زمینه های مختلف، مبارزه با فساد ازسوی هیأت رهبری حکومت وحدت ملی را یک اولویت اساسی خوانده افزود که این اقدام می تواند در بخش های مختلف از جمله در تقویت نیروهای امنیتی افغانستان و سلامت رهبری ادارات امنیتی این کشور مؤثر واقع بشود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا