جامعه

روز جهانی کودک در هرات بزرگ داشت شد

شهرهرات/ ۳۰ عقرب/ باختر
همزمان با ۳۰ سالگی کنوانسیون حقوق کودک، از روز جهانی کودک نیز در هرات تجلیل شد.
این روز از سوی دفتر یونیسف به همکاری ریاست کار و امور اجتماعی و کمیسیون حقوق بشر هرات تجلیل شد.
در این مراسم  که معاون والی هرات، مسوولان اداره کار و امور اجتماعی، کمیسیون حقوق بشر، نمایندگان دفتر یونیسف، فعالان مدنی و شماری از کودکان حضور داشتند ،داکتر غلام‌داوود هاشمی معاون والی هرات، اظهار کرد که اداره محلی برای حمایت از کودکان از طریق اداره کار و امور اجتماعی برنامه‌های حمایتی زیادی تطبیق کرده است.
به گفته هاشمی ، کودکان کارگر و کودکان بی سرپرست سرپناه، کمک‌های غذایی، خدمات صحی و زمینه آموزش فن و حرفه فراهم شده است.
معاون والی هرات می‌گوید که در حال حاضر برای شمار زیادی از کودکان به همکاری بخش خصوصی پرورشگاه‌ها و کودکستان‌ها اعمار شده است و در آن این کودکان تحت پوشش و حمایت قرار دارند.
ملکه رسولی مسوول بخش حمایت از حقوق کودکان کمیسیون حقوق بشر هرات ابراز کرد که مشکلات برای کودکان در سطح افغانستان فراگیر و زیاد است و شمار زیادی از کودکان در کشور با مشکلات زندگی می‌کنند.
وی گفت که بربنیاد آمارها، نزدیک به ۹ هزار کودک خیابانی در هرات وجود دارند، که وی می‌پذیرد که نقض حقوق بشر روی کودکان  فراگیر بوده است.
به گفته وی تاکنون بیش از ۲۰ قضیه خشونت علیه کودکان به آن دفتر مراجعه شده است، اما حقوق بشر تنها یکی از مراجع رسیدگی به قضایای خشونت علیه کودکان است، در کنار این سارنوالی آمار بلندتری ثبت دارد.
با این حال عبدالقیوم افغان رییس کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید در حال حاضر کودکان در هرات در بیست وسه بخش آسیب‌پذیر اند اما در سال جاری بیش از ۶۰۰ قضیه از سوی این اداره به همکاری نهادهای حمایت‌کننده مورد بررسی قرار گرفته است و با تطبیق کنوانسیون حقوق کودک به آن‌ها رسیدگی شده است.
افغان تاکید دارد که برای حمایت از کودک تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و آنان برنامه‌های حمایه یی شان را ادامه خواهند داد.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا