امنیت

لوی درستیز اردوی ملی: پاکستان بر طالبان حاکمیت قوي دارد

حملات طیارات بدون پیلوت امریکا بر پاکستان خودسر نه  بل بامشوره اسلام آباد صورت گرفته است

كابل باختر 12 سرطان

یک مقام ارشد نظامی در افغانستان، پاکستان را متهم ساخت که از رهبران طالبان حمایت کرده افراد آنان را غرض جنگ به افغانستان میفرستند.

جنرال شیرمحمد کریمی لوی درستیز اردوی ملی در مصاحبهء با یک رسانه خارجی گفته است که رهبران طالبان درخاک پاکستان اند و ازآنجا ازآنها حمایت میشود و افراد آنها به افغانستان اعزام میشوند.

این مقام ارشد نظامی افغان تاکید براین  دارد که تاثیرپذیری پاکستان بر طالبان به اندازهء است که هرگاه پاکستان بخواهد در ظرف چندهفته صلح در افغانستان حاکم میشود.

 جنرال کریمی دررابطه به نقش پاکستان در تمویل گروه های ضد دولتی وادامه نا آرامی ها درکشور گفته است که آن کشور ، رهبران طالبان تحت کنترول وفشار خود دارد و به آسانی میتواندتا آنها را قانع سازد که چه کنند یا چه نکنند در حالیکه پاکستان مدارس دینی درآن کشور را بسته  و طلاب آن را به افغانستان فرستاده است.

این تازه ترین اظهارات یک مقام بلند پایه نظامی در افغانستان است که دررابطه به مداخلات پاکستان وحمایت از رهبران گروه طالبان  از سوی آنکشور صورت میگیرد. 

مداخلات حلقه های استخباراتی و نظامی پاکستان حرف تازه یی نیست قبل از جنرال کریمی شماری دیگر از مقامات افغان و بین المللی از مداخلات سازمان های استخباراتی و نظامی پاکستان در امور افغانستان وتجاوز آن کشور وجود داشته ،حتآ باری یک مقام امنیتی خواستارشامل ساختن سازمان استخبارات پاکستان در لست سیاه سازمان ملل متحد شود  مگر شراكت های ستراتیژیک میان پاکستان و شماری از کشورهای غربی باعث گردیده تا از مداخلات  پاکستان درامور افغانستان چشم پوشی شود.

از طرف دیگر جنرال شیرمحمد کریمی در مشرانو جرگه گفته است که باید در قسمت تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر توجه شود . او واضح ساخت که در بخش هوایی ، آتش اسلحه سنگین، استخبارات وصنف انجنیری که بیشتر به خنثی سازی ماین توجه دارد بامشکلات جدی مواجه هستیم درحالیکه ماین گذاری به تکتیک اصلی گروه طالبان مبدل گردیده است.

در حالیکه این مقام بلند پایه نظامی از مداخله  پاکستان  سخن میگوید واضح ساخته است که دربرخی مسایل میان امریکا و پاکستان هماهنگی وجوددارد منجله در قسمت حملات طیارات بی پیلوت.

 او میگوید که امریکا این  گونه حملات را خود سرانه انجام نداده بل فهرست و محل انجام  حملات را اسلام آباد میدهد. او میگوید که بیشتر طالبان پاکستانی هدف این حملات طیاره های بدون پیلوت اند اما هیچگاهی این حملات علیه طالبان افغان و شبکه حقانی صورت نگرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا