فرهنگ

سنگ تهداب ساختمان انستیتوت توریزم گذاشته شد

کابل باختر2 میزان
دکتورسید مخدوم رهین وزیراطلاعات وفرهنگ امروزسنگ تهداب ساختمان انستیتوت توریزم را در منطقۀ پلچرخی کابل گذاشت.
به گزارش آژانس باختر: این ساختمان درساحۀ 14 در 26 متر زمین درمنطقۀ نزدیک مرکز برق پلچرخی کابل اعمار میگردد.
به گفته انجنیر فیروزی مسوول مراقبت پروژه، این ساختمان به مصرف دومیلیون و ششصد هزارافغانی ازبودجۀ وزارت اطلاعات وفرهنگ، در سه طبقه به شمول منزل زیرین آن ساخته میشود که دارای 15 اتاق و سایر ملحقات ضروری خواهد بود .
دکتورسید مخدوم رهین وزیراطلاعات و فرهنگ در رابطه به اهمیت توریزم سخن گفته افزود : افغانستان ازجمله کشورهای است  که ازنظرصنعت توریزم یا جهان گردی میتواند بااستفاده ازساحات تاریخی و طبیعی خود عاید بسیاربزرگ را داشته باشد . دردنیا ممالکی هستند که فقط ازهمین طریق میلیارد ها دالرعاید بدست میاوردند .
دکتوررهین اضافه کرد : به اساس سنجش ها  افغانستان درآینده، سالانه بین پنج تا هفت ملیارد دالر میتواند از راه صنعت توریزم بدست آورد و متاسفانه عواملی سبب شد که صنعت توریزم در افغانستان تضعیف شود بخصوص مسایل امنیتی و آوازه هائی که دردنیا دربارۀ وضع امنیتی افغانستان است.
وزیر اطلاعات وفرهنگ افزود که در آینده وقتی که توریزم دوباره راه بیافتد ما باید جوانانی داشته باشیم که دراین عرصه آماده گی داشته باشند،  به طور مسلکی تربیه شوند و این انستیتوت به منظورآموزش جوانان دررشتۀ توریزم ایجاد میشود.
همچنان دکتور رهین از سمونوال احمدترین رییس ارکان قطعه 012 حفظ آبدات تاریخی و آثارباستانی و مسوولین آن قطعه که همواره در حفاظت آثارباستانی با وزارت اطلاعات وفرهنگ همکاربوده اند، به قدردانی یاد کرد.
همینگونه پوهنمل نبی فراهی معین وزارت اطلاعات وفرهنگ نیز صحبت کرده گفت: مهمان نوازی مردم افغانستان، تولیدات داخلی، میوه ها و تولیدات دیگر در صنعت توریزم تاثیردارد وقابل اهمیت است.
فراهی افزود که دراین انستیتوت دربخش های توریزم ، زبان انگلیسی و معلومات دربارهء جاهای باستانی و طبیعی افغانستان، دردیپارتمنت های جداگانه به طور علمی و معیاری تدریس صورت خواهد گرفت.
به همین ترتیب دراین انستیتوت  شاگردان فارغ صنوف دوازدهم پس ازامتحان پذیرفته شده، برای دوسال آموزش خواهند دید و مواد درسی و نصاب تعلمی آنها نیزبه همکاری وزارت های تحصیلات عالی و معارف تهیه و ترتیب خواهد شد.
ختم .احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا