سیاست

کابل باختر/ 3/جدی

کابل باختر/ 3/جدی

احمد ضیاء مسعود نماینده فوق  العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب که در یک سفر رسمی به  تاریخ  12 دستمبر سال میلادی برابر به 21 قوس سال 1394 خورشیدی به همرای تاکا هاشی سفیر جاپان مقیم کابل عزیز سادات مشاور روابط بین المللی وی عازم  کشور جاچان شده بود مع الخیر به روز چهارشنبه به کشور  بازگشت این سفر به منظور هرچی بیشتر شدن کمک های کشور جاپان  به افغانستان صورت گرفته بود.

نماینده فوق العاده رییس جمهور که  به تاریخ 12 دسمبر برابر با 21 قوس 1394 خورشیدی عازم کشور جاپان شده بود در تشریفات خاصی در میدان هوای توکیو از سوی مقامات بلند پایه وزارت خارجه آن کشور ، تاکاهاشی سفیر جاپان مقیم کابل، داکتر سید محمد امین فاطمی سفیر جمهوری اسلامی افغانستان مقیم کشور جاپان و سایر مقامات جاپانی و کارکنان سفارت افغانستان مقیم جاپان با نواختن سرود ملی کشور پذیرایی شد.

نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب در روز اول سفرش به جاپان در ضیافتی که از سوی سفارت افغانستان مقیم جاپان تدویر گردیده بود با اعضای انجمن دوستی جاپان و افغانستان به شمول اعضای پارلمان آن کشور، کارکنان سفارت افغانستان و محصلین افغان مقیم جاپان دیدار نمود.

وی ضمن سپاس گزاری از کارکرد های کشور جاپان در افغانستان طی سخنانی روابط دوستانه افغانستان با کشور جاپان را دیرینه خوانده افزود: کشور جاپان در سالیان و جنگ و پس جنگ دستیار مردم افغانستان بوده است .

نماینده فوق العاده رییس جمهور نقش انجمن دوستی افغانستان با جاپان را در تامین روابط بیشتر با آن کشور مهم خوانده گفت: این اتحادیه می تواند در رشد فرهنگ و روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور موثر واقع شود .

همچنان نماینده فوق العاده رییس جمهور که وی را سفیر جاپان مقیم کابل همرای میکرد در نشست های متعدد با مقامات بلند پایه کشور جاپان دیدار کرد و در این دیدار ها آنان وعده وسعت بخشید کمک هایشان را به افغانستان سپردند.

نماینده فوق العاده رییس جمهور که از پروژه آبیاری یمدا در شهر فوکوکا جاپان دیدار کرد و مقامات بلند پایه جاپان از پروژه آبیاری که در ولایت ننگرهار از سوی آنان تاسیس شده است یاد آوری نموده وعده سپردند که این پروژه را با استفاده از تکنولوژی که در جاپان به کار میرود به دیگر ساحات افغانستان وسعت میبخشند، ، آنان همچنان وعده یک هزار بورسیه تحصیلی به متعلمین و کارکنان خدمات ملکی افغانستان نموده بیان داشتند که کشور جاپان این بورسیه ها را جهت ارتقا ظرفیت کارکنان حکومت افغانستان در نظر خواهد گرفت.

نماینده فوق العاده رییس جمهور در دیدار از پوهنتون ورزشی کشور جاپان با محصلین افغان مقیم جاپان که آموزش های ورزشی در آن کشور داده میشوند دیدار نمود و رییس این پوهنتون وعده سپرد که زمینه آموزش مسلکی برای مربیان و ورزشکاران افغان  در آن پوهنتون مساعد خواهند ساخت.

همچنان مقامات جاچان به نماینده فوق العاده رییس جمهور وعده سپردند که در سال های آینده در بخش سرک سازی و خط آهن کشور جاچان سرمایه گزاری خواهد کرد.

وی در دیدار از انستیتوت شرق میانه کشور جاپان طی سخنانی از وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان یاد آور شد که رییس و سکترجنرال آن انستیتوت وعده هرگونه همکاری کشور جاپان را در پروسه صلح افغانستان اعلام کرد.

نماینده فوق العاده رییس جمهور در دیدار جدا گانه از شهر یوریشیما جاپان اکلیل گل را با پاس یاد بود از کشته شدگان حادثه یوریشیما گذاشت در کتابچه خاطرات آن حادثه از سازمان ملل خواست تا مسئولیت دارد که از جلو وقوع همچون حوادث را که در آن به هزاران انسان تلف میشود بگیرد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا