سیاست

معاون رییس جمهور: ملت ما دیگر به دوره های سیاه گذشته بر نمی گردد

کابل 2 ثور باختر
"سمپوزیم ملی جوانان ـ اهداف توسعه پایدار" با حضور شماری از قانونپوهان، جوانان، نمایندگان نهادهای بین المللی، جامعه مدنی، رسانه ها و فرهنگیان افغانستان، با سخنرانی قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور دیروز در قصر مرمرین خاتمه یافت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژآنس باختر، معاون رییس جمهور ضمن ابراز قدردانی و امتنان از برگزارکنندگان "سمپوزیم ملی جوانان ـ اهداف توسعه پایدار"، افغانستان را یک کشور جوان و جوانان را بنیانگذار افغانستان نوین خواند و تأکید کرد که جوانان نه تنها امید فردای افغانستان بلکه سازنده سرنوشت امروز افغانستان می باشند.
معاون رییس جمهور گفت که اراده رهبری حکومت  افغانستان براینست که اداره افغانستان باید جوان شود و مدیریت ماشین اداره کشور، به جوانان سپرده شود. وی گفت«ما می توانیم به مردم افغانستان و به جوانان کشور با اطمینان اعلام کنیم که اداره ما در دو سال اخیر جوانتر شده است و تا دو سال دیگر جوانتر هم خواهد شد.»
قانونپوه دانش جوانان افغانستان را پیشگام در تحکیم وحدت ملی و همگرایی مردم افغانستان خواند و گفت که« ما باید امروز ملت واحد و یکپارچه و دارای هویت ملی واحد و نیرومند باشیم. هویت های پراکنده و تفرقه قومی و زبانی، ما را ضعیف و ناتوان می سازد.»
قانونپوه دانش با اشاره به نقش جوانان در دولت سازی تأکید کرد که ما در صورتی می توانیم در دولتداری و حکومتداری خوب موفق شویم که با عبور از مرزهای سنتی کهنه، پایه های دولت عصری و بی طرف را بنیانگذاری کنیم و حکومتی داشته باشیم که از مرزهای تنگ قومی، زبانی و مذهبی عبور کند و با همه شهروندان کشور با یک دید برابر و با نگاه حقوق شهروندی تعامل سازنده داشته باشد.
معاون رییس جمهور با توجه به شرایط موجود کشور تأکید کرد که افغانستان بر مبنای یک نظام منتخب و قانونی با تمام تلاش در مسیر توسعه سیاسی درحرکت است و این بسیار بی معنا است که در چنین شرایط و حالتی شعارهای سر دهیم  که باعث انحراف و سردرگمی در جامعه گردد.
معاون رییس جمهور تصریح کرد که ملت افغانستان دیگر به دوره های سیاه گذشته بر نمی گردد و از شعارهای بیهوده و بی نتیجه هم پیروی نخواهد کرد.
معاون رییس جمهور تصریح کرد که« برخی از شعارها و طرح ها یک نوع تصفیه حساب های شخصی است تا دلسوزی به کشور و ملت. سیاستمداران ما باید به مصالح و منافع کشور و مردم توجه کنند نه به سلایق و منافع شخصی، حزبی و قومی خود.»
قانونپوه دانش انتقاد ازحکومت را یک امر رایج در نظام های دموکراتیک خواند و گفت که« حکومت باید نقد پذیر باشد. اما انتقاد بر حکومت از داخل حکومت بی معنا و غیر منصفانه و حتی برای مردم غیر قابل قبول و غیر قابل باور است.»
قانونپوه دانش نقش و جایگاه جوانان را در حفظ صلح و امنیت افغانستان حیاتی خواند و گفت که:
این جوانان هستند که با فداکاری و جانبازی تمام در یک جنگ تحمیلی و اعلان نشده، در مقابل گروه های تروریستی، از جان و مال مردم و از استقلال و تمامیت ارضی کشور دفاع می کنند و ما امروز به وجود این جوانان رزمنده افتخار می کنیم.
معاون رییس جمهور در همین راستا اظهارات برخی از سیاسیون را بسیار نا سنجیده خواند و گفت :«جای تعجب است که برخی از سیاستمداران افغانستان ضمن چراغ سبز نشان دادن به دشمن، نیروهای دفاعی و امنیتی ما را مورد بی مهری قرار می دهند و حتی عملیاتی را که از سوی متحدین افغانستان علیه بی رحم ترین گروه های تروریستی یعنی داعش صورت می گیرد تقبیح می کنند.»
قانونپوه دانش خطاب به این عده سیاسیون گفت که«  آیا داعش همان گروهی نیست که حتی به کودکان شیرخوار ننگرهاری رحم نکردند و همان گروهی نیست که پیرمردان را روی بمب نشانده و انفجار می دادند و همان گروهی نیست که مردم ملکی را در تظاهرات جنبش روشنایی و بیماران و داکتران را در شفاخانه سردار داودخان قتل عام کردند؟"
قانونپوه دانش همچنان با اشاره به نقش جوانان در توسعه پایدار تأکید کرد:
جوانان ما باید به تکنالوژی و دانش روز مجهز شوند و به فراگرفتن رشته هایی همت گمارند که به توسعه اقتصادی کشور می انجامد. وی در همین راستا با به افتتاح کار فاز سوم بند بزرگ کمال خان در نیمروز اشاره کرد و این گام بزرگ توسعه یی را به همه مردم افغانستان و به رهبری حکومت و شخص رئیس جمهور تبریک گفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا