جهان

واکنش‌ها به سیاست جدید رئیس جمهور امریکا درباره برجام

واشنگتن – بی بی سی نیوز – ۲۲ میزان – باختر
دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا  پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای این کشور با شش قدرت جهانی را تایید نکرده و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت حضور ایالات متحده در برجام را به کانگرس این کشور سپرده است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از بی بی سی ،این تصمیم دونالد ترامپ مانند بسیاری از دیگر اقداماتش در ۱۰ ماه گذشته، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به همراه داشته است.
در حالی که متحدان اروپایی آمریکا یک‌پارچه از ادامه پای‌بندی‌شان به این توافق سخن گفته‌اند ، در آمریکا جمهوری‌خواهان که از ابتدا با مذاکرات دولت بارک اوباما ، رئیس جمهور امریکا برای نهایی‌شدن برجام مخالف بودند، اکنون فرصتی جدید پیش روی خود پیدا کرده‌اند تا به مواردی که به نظر آنها "نقض روح" توافق هسته‌ای است بپردازند و همچنین ایران را وادار به توقف برنامه راکتی‌اش کنند.
در تازه‌ترین واکنش به سخنان ترامپ، سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنای کانگرس آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته: "جنرال متیس، وزیر دفاع و جنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک، که هر دو از کابینه ترامپ هستند (هفته گذشته) به نمایندگان کانگرس گفتند که به نظر آنها برجام در راستای منافع آمریکاست و تاکید کردند که ما به آن متعهد بمانیم. من با آنها موافقم و فکر می‌کنم همکاران من، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، به توصیه آنها توجه خواهند کرد."
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که از مذاکره کنندگان اولیه برجام بوده و نهایی شدن این توافق هم در دور نخست ریاست‌جمهوری او روی داد، دیشب پس از اظهارات رئیس جمهور آمریکا به آن واکنش نشان داد و گفت: "برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت‌های انتخاباتی فکر می‌کرد." روحانی که گفت از تصمیم دونالد ترامپ "غافلگیر نشده" در سخنانی تند خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: "ماه‌ها از تشکیل دولت جدید آمریکا گذشته و مدت‌هاست که {دونالد ترامپ} شعار می‌دهد. تازه می‌گوید می‌خواهد با همکاری کانگرس تبصره‌ای به برجام اضافه کند و نمی‌داند که به برجام نه بندی، نه تبصره‌ای اضافه خواهد شد. مردم ایران دیدند که آمریکا یک بار دیگر علیه برجام موضع گرفت و کشورهای دیگر اروپا علیه آمریکا موضع گرفتند. امروز آمریکا تنهاتر از همیشه است." ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا