جامعه

پروژه های زراعتی، آبیاری و مالداری در هرات افتتاح شد

کابل باختر2 سنبله
اسد الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در سفری به ولایت هرات چندین پروژه زراعتی، آبیاری و مالداری را افتتاح، قرار داد های جدید را عقد و از پروژه های تحت کار این وزارت دیدار کرد.
به گزارش آژانس باختر: این پروژه ها شامل فعالیت ها در بخش مرغداری، افتتاح و آغاز کارگسترش زعفران، تهداب گذاری مرکز قرنطین، آغاز کار احداث دو سربند آب، عقد قرار داد اعمار 10 کشمش خانه و گلخانه و عقد قرار داد باز سازی 4 شبکه آبیاری با بخش خصوصی،  میباشد.
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در یک نشستی در مورد پروژه های یاد شده گفت:" تمام پروژه های یاد شده بیش از 225 میلیون افغانی هزینه برداشته که از بودجه انکشافی وزارت زراعت آبیاری تمویل شده است.
این پروژه ها شامل موارد ذیل است:
– بهره برداری پروژه مرغ های نسلی (بریدر): این پروژه ظرفیت تولید یک میلیون و 140 هزار تخم القاع شده  دریک سال را دارد که با آغاز کار آن 30 درصد نیاز مندی از بابت چوچه مرغ در ولایت هرات حل خواهد شد . هزینه این پروژه بیش از 12.2 میلیون افغانی است.
– پروژه مرغ های نسلی (برایلر ) : دراین پروژه 16 فارم مرغ های گوشتی ( 6 فارم به ظرفیت 10 هزار قطعه  مرغ و 10 فارم به ظرفیت 5 هزار قطعه مرغ ) به بهره برداری سپرده شد .این فارم ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 320 هزار کیلوگرام گوشت مرغ را  دارد. هزینه این پروژه بیش از 3.1 میلیون افغانی است. در هردو پروژه حدود 100 تن به کار دایمی گماشته خواهند شد.
– بهره برداری کلینیک مرغداری در مرکز ولایت هرات:  اولین و مجهز ترین کلینیک برای پرنده ها است که مجهز با لابراتوار تشخیص امراض پرنده گان میباشد.این کلینیک  درکنار دیگر فعالیت ها برنامه مشوره دهی برای فارم داران را نیز عملی می کند .هزینه این پروژه نزدیک به 830 هزار افغانی است.
– پروژه زعفران : این پروژه در بخش گسترش زعفران فعالیت می کند و برای 150 دهقان برای هریک 500 کیلوگرام پیاز زعفران و 350 بسته حمایوی توزیع می شود. همچنان برای 1000 دهقان شامل مردان و زنان برنامه های آموزشی و تخنیکی ارائه می شود . این پروژه همچنان برای سه مرکز پروسس  زعفران که در هرات موجود است کمک هایی شامل اخذ سرتفکیت های بین المللی وایجاد لابراتوار ها را عرضه می کند . 
انتظار میرود بعد از ختم این پروژه تا 500 کیلو در محصولات زعفران هرات افزایش بیاید . از این پروژه 40 شغل تمام وقت – 640 شغل نیمه وقت ایجاد می شود . درکنار آن 500 نفر به گونه مستقیم و بیش از 3500 تن به گونه غیر مستقیم از آن مستفید می شوند. هزینه پروژه بیش از 45.5 میلیون افغانی است .
-گذاشتن سنگ تهداب  استیشن قرنطین نباتی در تورغندی: این استیشن برای جلوگیری از ورود گیاهان هرزه و آفات وامراض نباتی از کشورهای بیرون به داخل افغانستان فعالیت می کند و در تشخیص، تثبیت و امحای
به موقع آفات وامراض فعالیت خواهد کرد . در کنار آن، این استیشن  در بلند بردن صادارات و واردات باکیفیت در کشور نقش عمده دارد . هزینه ساخت آن بیش از 17.4 میلیون افغانی است.
– اعمار سربند دوغ آباد و سربند بشران در ولسوالی انجیل: این سربند ها به هزینه نزدیک به 7.7 میلیون افغانی اعمار میگردد که  در نتیجه این فعالیت بیش از 270 هکتار زمین آبیاری شده و بیش از  1200 خانواده از آن مستفید می گردند.
– افتتاح 151 باب کشمش خانه: به منظور جلوگیری از ضایعات انگور هرات که یکی از محصولات پر بار دراین ولایت است از چندی به اینسو کار احداث کشمش خانه ها دراین ولایت آغاز شده که درتازه ترین حرکت 151 کشمش خانه تکمیل و به بهره برداری سپرده شد این کشمش خانه ها به هزینه نزدیک به 81 میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت زراعت آماده بهره برداری شده است.
– افتتاح تطبیق کمپاین واکسین بروسلوز به سطح زون ( پنج ولایت): تطبیق کمپاین بروسلوز یا بیماری سل از مهم ترین اهداف ما در بخش حمایت از حیوانات است . این برنامه در غرب افغانستان در پنج ولایت تطبیق میشود و هدف آن وقایه بیش از 520 هزار راس مواشی دراین زون است . این برنامه به هزینه بیش از 12 میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت زراعت تمویل و تطبیق می شود.
همچنان عقد 14 قرار داد جدید برای بخش اعمار گلخانه ها، کشمش خانه ها و بخش آبیاری در هرات گوشه دیگری  از این سفر بود.
– این پروژه ها که قرار داد آن عقد شد؛ هزینه مجموعی آن به 4.1  میلیون افغانی میرسد که ازبودجه انکشافی وزارت زراعت آبیاری و مالداری تمویل می شود . این پروژه ها در بخش ایجاد گلخانه ها و کشمش خانه ها است که با تطبیق آن حدود 1500 خانواده  مستفید میگردند .
– همچنان قرار داد چهار پروژه آبیاری به هزینه نزدیک به 35  میلیون افغانی با دو شرکت خصوصی عقد شد که این پروژه ها در ولسوالی های انجیل و زنده جان هرات تطبیق میگردد . در مجموع  بیش از 2700 هکتار زمین از ان آبیاری می شود و بیش از 13800 خانواده از ان مستفید میگردند .
بررسی از چگونگی کار وفعالیت در بخش های مختلف زراعت، آبیاری ومالداری – احداث مسلخ ها ودیدار مستقیم با شماری از دهقانان وکوپراتیف داران ولایت هرات گوشه دیگری از این سفر بود.
احداث سربند های آب درولسوالی های مختلف هرات- احداث باغ های جدید و باز سازی باغ های کهنه- توزیع حدود 50 هزار اصله نهال – غرس 10 هزار اصله نهال درجنگل باغ ها – تاسیس شبکه های آبیاری، ترویج شبکه های آبیاری قطره ای – ایجاد حداقل 10 انجمن آبیاری در سطح ولسوالی ها از جمله برنامه های وزارت زراعت برای ولایت هرات بخشی از فعالیت های زراعتی در هرات است.
همچنان قرار است امسال کانال های آبیاری و سربند ها  در ولسوالی های کرخ، اوبه ، کهسان و انجیل  اعمار شود. در کنار آن مقدار زیاد تخم های سبزی، تخم های اصلاح شده زراعتی و کودک کیمیاوی نیز برای دهقانان ولایت هرات از سوی وزارت زراعت توزیع میشود.
احداث 387  باغ پسته ، 100 باغ انجیر تجارتی ،281 جریب باغ جدید، 764 جریب باغ کهنه به سیتم جدید و بیش از 100 گلخانه ، از فعالیت های ما است که از آغاز سال جاری تا حال برای ولایت هرات انجام یافته
همچنان برای حمایت از زنان بی بضاعت بیش از 3400 باغچه خانگی ایجاد شده و این برنامه درجریان عملی شدن است .همچنان دربخش مالداری 60 زن در بخش های مرغداری و پرورش بز های شیری تحت پوشش قرار گرفته و برای آنها 600 قطعه مرغ با وسایل مرغداری و 60 راس بز شیری در ولسوالی غوریان ولایت هرات توزیع شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا