تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت 17 جدی

 

کابل باختر/ 17/ جدی

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درموردرویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه سخن جدید،دربرگ نخست ازسفر هیئت امنیت ملی به پاکستان به خاطر پیگیری دوسیه های ترور خبرداده و درمطلب دیگر درهمین صفحه زیر عنوان ، تبلیغات منفی ، تاثیری بر توانایی نیروهای امنیتی ندارد نوشته وزرای سکتور های امنیتی با انتقاد شدید از تبلیغات سوء درمورد وضعیت امنیتی بعداز سال 2014 می گویند این تبلیغات هیچ تاثیری بر وضعیت امنیتی کشور نخواهدداشت.

سخن جدید درمطلب دیگر درصفحه اول به مذاکره دوستم ووالی بلخ توجه کرده و زیر عنوان ، یارگیری های سیاسی درشمال کشور نوشته عطا محمدنور والی بلخ روز گذشته در شهر مزارشریف با جنرال عبدالرشید دوستم از اعضای برجسته جبهه ملی به رهبری احمد ضیا مسعود دیدار و گفتگو کردند.

به همین ترتیب روزنامه سخن جدید دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

اما روزنامه انصاف درصفحه اول ازقول وزیر دفاع ملی کشور عنوان کرده که همه باخروج نیروهای خارجی موافق اند.

 این روزنامه درمطلب دیگر زیر عنوان نگاه پاکستان به افغانستان بهانه سازی برای توجیه مداخله نوشته براساس گزارشها ارتش پاکستان دکترین تازه خودمرز های آن کشور با افغانستان خطر ناک ترین مرز های پاکستان عنوان کرده است.

 براساس این گزارشها ، ارتش پاکستان درسنددکترین نظامی ارتش پاکستان آمده است که خطر ستیزه جویی درگیری و نفوذ بداخل پاکستان از آن سوی مرز وجود دارد این درحالی است که تاکنون به نظر می رسید مرز های پاکستان با هند دراولویت استراتیژیک و تمرکز راهبردی ارتش پاکستان قرارداشته باشد.

این روزنامه در مطلبی زیر عنوان ، پناهنده گی به بهای تاراج عزت ملی ؟ نوشته واقعیات عینی ورسانه های بین المللی ، گزارش گرحقیقت ناگواری است که درآن حیثیت ، اعتبار و عزت ملی ما به بدترین روش ممکن به بهاپرداخته میشود . کسانی که به عنوان نماینده گان مردم درعرصه های مختلف ، سیاسی وورزشی تلقی میشوند ، پس از پایان ماموریت سیاسی یا اتمام تحصیل و مسابقات درکشور های غربی به هرچه هست پشت پا می زنند و زنده گی درآنجا را به هر قیمتی می خرند و به کشور بازنمی گردند .

به همینگونه انصاف در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده اما روزنامه نسل سه سرمقاله ای شماره امروزی رازیر عنوان چرا نسل سوم؟نوشته و آورده است : نسل سوم محصول وثمره ی خون شهیدان والامقامی است که برای عزت ، سربلندی و استقلال کشور جان خود را فداکردند . اما ثمره ی خون شهیدان گران قدر در هیا هو و فریب شماری از مدعیان میراث داری شهدا گم شد و درسطح منافع شخصی وخانواده گی آنان تقلیل یافت.

 این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان ، روابط افغانستان و پاکستان به کدام سو؟نوشته براساس گزارش رسانه های پاکستانی یک هیئت بلند پایه از کابل وارد اسلام آباد شده است.

 ورود این هیئت در زمانه ای صورت میگیرد که روابط افغانستان و پاکستان پس از یک دوره آرامش وثبات باردیگر به سوی تنش وبی ثباتی درحرکت است ترور رییس امنیت ملی افغانستان شک و تردید های زیادی را درباره صداقت مقامات اسلام آباد نسبت به حمایت از روند صلح و قطع مداخله بر انگیخته است.

مقامات کابل و رسانه های افغانستان در پشت رویداد ترور اسدالله خالد دست سازمان اطلاعات پاکستان را دخیل میدانند.

به نوشته این روزنامه هر چند شواهدی کافی و مستند که ازنظر حقوقی قابل قبول باشد دراین باره وجود ندارد اما شماری از کارشناسان و صاحب نظران طرح ترور آقای خالد را به دلیل موضع گیری های تند وی علیه تروریست ها درکویته پاکستان طراحی شده سنجش میکنند.

 به همین ترتیب روزنامه نسل سه دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

به همین ترتیب روزنامه عنوان کرده که درطرح بودجه نیازهای اساسی مردم درنظر گرفته شده ، این روزنامه درهمین صفحه در مطلب دیگر عنوان کرده که ده سال است که بند کجکی ناتکمیل باقی مانده است.

به همین ترتیب این روزنامه در درگیری دربادغیس توجه کرده وزیر عنوان ، درگیری شدید در جوند بادغیس 9 کشته وزخمی برجای گذاشت به این موضوع پرداخته است.

به همین ترتیب روزنامه های آرمان ملی ، هشت صبح ، ماندگار و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یادنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا