جامعه

سید حسین عالمی بلخی : 3.5 میلیون بیجا شده ، در پانزده ولایت استقرار یافته اند

کابل/باختر/18 ثور
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان امروز در یک نشست خبری  نتایج ارزیابی سازمان بین المللی مهاجرت که در هماهنگی با وزارت امور مهاجرین وعودت کننده گان تحت نام "سیستم ردیابی بیجا شده گان " صورت گرفته است ارائه کرد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، به اساس ارزیابی صورت گرفته نشان میدهد که از سال 1391 تا سال 1396 هجری شمسی ، حدود ۳.۵ میلیون بیجاشده داخلی وعودت کننده گان در ۱۵ ولایت ( بغلان، بلخ، فراه، هرات، کابل، قندهار، خوست، کنر، کندز، لغمان، لوگر، ننگرهار، نیمروز، پکتیا و تخار) استقرار یافته اند.
وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان همچنان افزود : در این ارزیابی که پنج سال زمان را در بر گرفته است با ۳۵۳۲۰ نفر در ۶۵۱۰ قریه ۱۸۸ ولسوالی پانزده ولایت  مصاحبه صورت گرفته است.
سید حسین عالمی بلخی علاوه کرد به اساس این ارزیابی "از 1391 تا سال 1396 هجری شمسی به گونه مجموعی بیش از ۱ میلیون و۸۰۰ هزار نفر به کشور بازگشت کرده اند و در همین مدت بیشتر از ۱ میلیون و هفتصد هزار تن در داخل کشور بیجاشده اند." او تاکید کرد که ۹۷ درصد از مجموع بیجاشده ها و بازگشت کننده گان مشکل سرپناه ندارند.
بلخی همچنان حال گفت که از سال 1391 تا سال 1396 هجری شمسی به گونه مجموعی بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر مهاجرشده اند که با توجه به آمار بازگشت کننده گان، در برابر سه بازگشت کننده، یک نفر مهاجر شده است.
وزیر امور مهاجرین وعودت کننده گان با تاکید برآنکه حکومت وحدت ملی رسیده گی به معضل مهاجرت را از اولویت های اساسی خود قرار داده است افزود: "نتایج ارزیابی سیستم ردیابی بیجاشده گی دولت افغانستان، جامعه جهانی و موسسات همکار بین المللی را در راستای رسیده گی به معضل مهاجرین، عودت کننده گان وبیجا شده گان داخلی کمک خواهد کرد."
لارنس هارت، رییس سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: "هدف عمده برنامه سیستم ردیابی بیجاشدن این است که دولت افغانستان و همکاران بشری را با فراهم نمودن معلومات جامع کمک نماید تا آنها بتوانند کمکهای هدفمند، به موقع و کم هزینه را برای بیجاشدگان و متضررین حوادث ارائه نمایند."  نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا