جامعه

آیا از ابتلا به ویروس کرونا نگرانی دارید؟ این کارها را انجام دهید

بیجینگ/ وی او ای/ 15 حوت/ باختر
علایم عمدۀ ابتلا به ویروس کرونا تب، سرفه، ریزش آب بینی، درد گلو، مشکل تنفسی و نفس تنگی و در برخی موارد اسهال و استفراغ است.
این اعراض و علایم در جریان دو تا ۱۴ روز پس از داخل شدن ویروس به بدن انسان تبارز می‌کنند.
اگر شما برخی یا تمام این علایم را دارید، داکتران، شما را به انجام این کار‌ها سفارش می‌ کند.
نخست از همه، دستپاچه نشوید
در حالی که پژوهشگران سرگرم شناسایی جزئیات بیشتری در مورد ویروس کرونا اند، علایم بیماری در بیشتر افرادی که به آن مبتلا شده‌اند، شدت نداشته است.
داکتر رابرت مورفی، استاد و پژوهشگر بیماری‌های عفونی در پوهنتون نارت وسترن امریکا می‌ گوید که دستپاچه و هراسان شدن بدترین چیز است: او می ‌گوید حدود ۸۰ درصد مبتلایان علایم بسیار جزئی دارند و حتا به مراقبت‌های طبی هم نیاز ندارند. بیماری ۲۰ درصد مردم شدید است و نیاز به بستر شدن در شفاخانه و مراقبت خاص دارد".
به گفتۀ داکتر مورفی، سالمندان و کسانیکه به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلب، شش، سرطان و شکر مبتلا اند، بیشتر از دیگران آسیب ‌پذیر اند.
به داکتر مراجعه کنید
اگر نگرانی دارید که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید، اول به داکتر زنگ بزنید. در صورتیکه علایم بیماری خفیف باشد، داکتر می ‌تواند روش‌های طبی را از طریق تیلفون به شما رهنمایی کند.
اگر بیماری شدت نداشته باشد، رفتن به معاینه خانۀ داکتر، فقط می ‌تواند افراد دیگر را که در مسیر راه با شما روبرو می‌شوند و تماس نزدیک دارند، با خطر ابتلا به ویروس روبرو کند.
داکتر آمش آدالجا، متخصص و پژوهشگر بیماری‌های عفونی در پوهنتون جانز هاپکینز می گوید: "اکثریت موارد بیماری (ویروس کرونا) خیلی خفیف است و مردم مثل سرماخوردگی و انفولانزا از آن بهبود می یابند".
تا از بین رفتن تمام علایم بیماری در خانه بمانید
اگر تثبیت می‌ شود که به ویروس کرونا مبتلا شده اید، بهتر است به درس یا سرکار نروید و هم صنفان و همکاران تان را بیمار نکنید.
همچنان تا زمانیکه به کلی صحت ‌یاب نشده اید از رفتن به مکان‌ های عمومی چون مسجد، ورزشگاه، رستورانت و امثال آن خود داری کنید.
ویروس کرونا بیشتر از طریق لعاب و آب دهن و ترشحات بینی که هنگام سرفه وعطسه در هوا پخش می‌شود، از افراد بیمار به افراد سالم انتقال می‌ یابد، از اینرو هنگام سرفه یا عطسه جلو دهان و بینی را باید با دستمال، ماسک یا کم از کم آستین لباس پوشاند.
و اگر بیمار نیستید…
دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید یا هم از محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکول استفاده کنید.
پرهیز از تماس چشمان، بینی و دهن توسط دستان ناشسته، جلوگیری از تماس نزدیک با افراد آلوده با ویروس کرونا، پوشیدن ماسک و پاک کردن منظم ساحات و وسایلی که همواره با آن سر و کار داریم، به عنوان دیگر روش‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا سفارش شده است.
افراد سالمند به خصوص باید بیشتر مواظب باشند و در صورت انتشار گستردۀ ویروس، از شرکت در گردهمایی ‌های بزرگ و رفتن به اماکن مزدحم مثل نمایشگاه، مراکز خرید، و سینما خود داری کنند.
فریده بابک

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا