سیاست

استاد سرور دانش: افغانستان امروز در بخش همگرایی منطقه ای از موقعیت ممتازی برخوردار است

کابل 9 عقرب باختر
استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که به منظور شرکت در کنفرانس سالانه سران کشورهای عضو سازمان بین المللی یونسکو در پاریس فرانسه به سر می برد، شب گذشته  در ضیافتی که از جانب سفارت افغانستان در پاریس ترتیب شده بود، حضور یافته و در جمع دیپلومات ها، کارمندان سفارت و شماری از افغان های مقیم پاریس سخنرانی کرد.
معاون رئیس جمهور ضمن اظهار قدردانی از سفیر و دیپلومات های سفارت افغانستان درپاریس، با اشاره به این که حکومت وحدت ملی در شرایط دشواری کارش را آغاز کرد،  گفت که به اثر سعی و تلاش هیأت رهبری حکومت، بازنگری پالیسی و استراتیژی ها در زمینه سیاست خارجی، افغانستان در بخش همگرایی منطقه ای هم اکنون از موقعیت ممتازی برخور دار است.
وی گفت که همکاری های تجارتی و اقتصادی بین افغانستان و هندوستان توسعه یافته و با جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری مؤثری در بندر چابهار آغاز شده و افغانستان برای دست یافتن به سیاست تعامل با کشورهای منطقه، پیشگام بوده است.
به گفته استاد دانش، در رابطه با آسیای میانه، اکنون پروژه انتقال انرژی گاز و برق آسیای میانه به آسیای جنوبی مخصوصا به پاکستان و هندوستان از طریق پروژه های تاپی و کاسا یکهزار از رؤیا به حقیقت تبدیل می شود و امکان سنجی احداث خط آهن بین افغانستان و آسیای میانه و چین در حال انجام است که بدین ترتیب افغانستان به یک کانون مهم اتصال آسیای جنوبی به آسیای میانه و چین تبدیل خواهد شد.
وی در مورد پروژه های انکشافی و زیربنایی نیز گفت که روند تطبیق این پروژه ها با تحرک لازم همراه است. وی به عنوان نمونه از تهیه ماستر پلان جامع انرژی برق با تکیه بر تولیدات داخلی، اعمار، بررسی و امکان سنجی بندهای آب، پروژه های سرک سازی در اکثر ولایات،  مخصوصا مناطق محروم و کمتر انکشاف یافته، قرارداد ده ها پروژه مهم انکشافی نام برده گفت که به این ترتیب افغانستان در سال های پیش رو شاهد رونق قابل توجه اقتصادی خواهد بود.
استاد دانش در بخشی از سخنانش به همدلی و هماهنگی هیأت رهبری حکومت اشاره کرده گفت با توجه به مشکلاتی که در آغاز کار حکومت وحدت ملی وجود داشت، اکنون وحدت نظر، همدلی و همفکری در سیاست های ملی در سطح رهبری حکومت کاملا تأمین شده و در همه موارد مصالح و منافع کشور مد نظر قرار دارد.
معاون رئیس جمهور در خصوص برنامه های اجرایی حکومت نیز گفت که برنامه ها و پالیسی های ملی با دقت تمام بازنگری و یا از نو تدوین و تصویب شده است که هریک عرصه های چون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، عدلی و قضایی، مبارزه با فساد اداری را احتوا می کند و علاوه بر آن در سطح رهبری در بخش های مختلف امنیت، حکومتداری و مسایل اقتصادی شورا های ایجاد شده است که توسط آن برنامه های مربوط مدیریت می گردد.
استاد دانش تصریح کرد که در کنار شوراهای که در سطح رهبری حکومت بخش های خاص را مدیریت و نظارت می کند، بیشتر از ده کمیته فرعی کابینه توسط شخص معاون دوم رئیس جمهور رهبری می گردد که امور عدلی و قضایی، قوانین، جوانان، جندر و امور زنان، ستندردسازی، احصائیه، حج، مصؤنیت ژورنالیستان، سواد آموزی وتذکره الکترونیکی را تحت پوشش قرار می دهد.
استاد دانش همچنین گفت که اصلاحات انتخاباتی در یک حدی انجام شده و برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها در سال 1397 و انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در سال 1398 تدبیر سنجیده شده است.
معاون رئیس جهور در مورد تأمین صلح و امنیت نیز گفت که حکومت در صلح طلبی صادق و جدی است و به همین منظور هرچه لازم بود در راه صلح انجام داده است؛ ولی سایر جوانب هنوز هیچ گام عملی در این رابطه برنداشته است.
به گفته وی جنگ و نا امنی در افغانستان آتشی است که دود آن به چشم همه خواهد رفت و از این رو بهتر است که کشورهای منطقه بخصوص همسایگان افغانستان بدانند که امنیت، ثبات و رفاه همه منطقه به امنیت، ثبات و رفاه افغانستان گره خورده است؛ اگر افغانستان ثبات و امنیت نداشته باشد، نتیجه آن فقر، بی کاری، سیل مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، انسداد راههای مواصلاتی و ترانزیتی و گسترش ناآرامی و ناپایداری اوضاع سیاسی و اقتصادی در همه منطقه و بلکه در جهان خواهد بود.
معاون رئیس جمهور در بخشی از سخنانش راجع به وظایف و مکلفیت نمایندگی های سیاسی کشور گفت این نهادها در دو محور مسؤلیت دارند یکی توسعه روابط با کشور ها و حمایت ازمنافع ملی و دفاع از مواضع دولت افغانستان در سطح بین المللی و دیگر ارایه خدمات کنسولی برای شهروندان. وی از سفیر و دیپلومات های سفارت افغانستان در فرانسه خواست تا مسؤلیت و مکلفیت های خویش را دراین دو محور به خوبی انجام دهند.
استاد دانش به توسعه روابط دوستانه میان افغانستان و فرانسه تأکید کرده گفت که فرانسه یکی از کشورهای دوست دولت و مردم افغانستان است که سابقه روابط متقابل میان دو کشور نزدیک به یک قرن قدامت داشته و دولت فرانسه در عرصه های مخلتف به خصوص در زمینه فرهنگ و تاریخ باستان شناسی دولت افغانستان را همواره یاری رسانده است.
دراین برنامه عبدالله صدیقی سفیر افغانستان در فرانسه، ضمن آنکه حضور معاون دوم رئیس جمهور و هیآت همراه وی را گرامی داشته و خیر مقدم گفت، تعهد سپرد که براساس هدایت های معاون رئیس جمهور تلاش می کند که سفارت افغانستان در فرانسه به مکلفیت های قانونی خود در برابر منافع ملی کشور و ارائه خدمات به شهروندان توجه جدی داشته باشد.
در این برنامه اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف، دیپلومات ها و کارمندان سفارت افغانستان درپاریس، جعی از افغان های مقیم پاریس، فرهنگیان، فعالان سیاسی و اجتماعی شرکت داشتند.# ذبیح علم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا