اخبارجهان

آنگ سان سوچی به خلاف‌ورزی متهم شد

رنگون/ وی او ای/16دلو/باختر

پولیس میانمار آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شدۀ آن کشور را به دلیل واردات غیرقانونی تجهیزات مخابراتی متهم کرده است و دستور داد که خانم سوچی تا ۱۵ فبروری در توقیف باقی بماند.

این اقدام به دنبال کودتای نظامی روز دوشنبه و بازداشت خانم سوچی و برخی از چهره‌های حزب حاکم در میانمار اتخاذ شده است؛ کودتایی که انتقال میانمار به دموکراسی را لطمه زده  است و از سوی امریکا و دیگر کشورهای غربی محکوم شده است.

پولیس میانمار گفته است که در بازرسی منزل خانم سوچی، شش مخابرۀ واکی تاکی به دست آمده است که به گفتۀ مقام‌های پولیس این تجهیزات مخابراتی به گونۀ غیرقانونی وارد شده و بدون جواز استفاده شده است.

در یک درخواست پولیس میانمار که روز چهار شنبه از سوی محکمۀ آن کشور بررسی شد، توقیف خانم سوچی “به منظور استجواب از شاهدان، تقاضای شواهد و درخواست مشوره حقوقی پس از بازجویی از متهم” تقاضا شده است.

در همین حال پولیس میانمار وین مایینت، رییس جمهور برکنار شدۀ آن کشور را نیز به نقض مقررات جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هنگام مبارزات انتخاباتی در ماه نومبر گذشته متهم کرده است.

چارلس سنتییگو، رییس حقوق بشر انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا اتهامات جدید را مسخره خواند وگفت:” با این اقدام بی معنی حکومت نظامی سعی می‌کند غصب قدرت غیرقانونی خود را مشروعیت بخشد. “

در همین حال جو بایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که امریکا علیه میانمار قوانین تعزیرات را بررسی کرد و اقدام مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

بایدن در اعلامیه‌یی گفت: “عقب‌گرد پیشرفت‌ها، مرور فوری قوانین تعزیرات و صلاحیت‌های ما را که اقدام مناسب را در بر خواهد داشت لازمی می کند.”

در این اعلامیه از سایر کشور‌ها خواسته شده است تا اقدامات مشابه را روی دست گیرند.

گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (G7) نیز روز چهارشنبه کودتای نظامی را تقبیح کرد و گفت که باید به نتیجۀ انتخابات احترام گذاشت.

چین کودتای نظامی در کشور همسایه خود، میانمار را به طور خاص تقبیح نکرده است اما وزارت خارجۀ چین حمایت یا موافقت با کودتا را رد کرد.

تنش‌ها میان اردو و رهبری دولت این کشور پس از انتخابات حدود سه ماه پیش بالا گرفت. ایتلاف ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات هشت نوامبر، ۸۳ درصد آرا را کسب کرد و پیروز این انتخابات شد، اما اردوی میانمار اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده است  و نتیجه آن را نپذیرفت.

اما کمیسیون انتخابات میانمار گفته بود که انتخابات به گونهٔ عادلانه برگزار شده است  وتقلبی در آن صورت نگرفته است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا