جامعه

اولین سمپوزیم توانمند سازی زنان پنج ولایت شمال کشور گشایش یافت

مزار شریف 4 ثور باختر
اولین سمپوزیم توانمند سازی زنان پنج ولایت شمال توسط مقام های بلند پایه کشور دیروز در بلخ گشایش یافت.
نخست در این همایش اشتراک کننده گان به پاس ماتم ملی و خون شهدای رویداد اخیر در قول اردوی ۲۰۹ شاهین به مدت یک دقیقه به پا ایستاد شدند و سکوت اختیار کردند.
در این محفل نبیلا مصلح معین وزارت امور زنان هدف از سمپوزیم توانمند سازی زنان در زون شمال کشور را تبدیل استعداد های باالقوه به باالفعل، فرصت ها و سهم بیشتر زنان در ساختار حکومت، رهایی زنان از فقر و احتیاج ، تقویت مشارکت زنان در عرصه های مختلف جامعه، عنوان کرد وافزود که این برنامه ادامه سمپوزیم سال گذشته است که به ابتکار بانوی نخست کشور در کابل راه اندازی شده بود و به مدت سه روز در شهر مزار شریف برگزار است.
عطا محمد نور والی بلخ در سخنانش حمله گروه طالبان بر مرکز قوماندانی قول۲۰۹ شاهین در بلخ را کار انسان های کثیف و بی دین خواند و با نکوهش این رویداد بر انتقام خون شهدا تاکید کرد و گفت که همیشه در هر جای که سر بلند کرده اند، نیست نابود شده این بار هم انتقام خون شهدا را خواهم گرفت.
والی بلخ از فرصت ها و پیشرفت های زنان در عرصه های مختلف در این ولایت خبر داد و گفت: مشارکت زنان در بلخ به همه هویدا است و زنان در سطوح مختلف حضور پر رنگ و قابل دید را داشته است .
والی بلخ مشارک حضور زنان در پست های معاونان ولایت ها و شاروالی ها را به رهبری حکومت پیشنهاد کرد .
محمد خان معاون اول ریاست اجراییه زنان را نیمی از پیکر جدا ناپذیر جامعه عنوان کرد و گفت : زنان ازدیدگاه اسلام و قرآن جایگاه خاص و حقوق یکسان دارد از همین رو نیاز است تا مشکلات زنان دقیق ریشه یابی شده و بر حل و برطرف شدن آن راه کار های مناسب در نظر گرفته شود.
بانو رولا غنی نیز در پیام کتبی با خانواده های شهدای قول اردوی شاهین غم شریکی کرد و آن را غیر انسانی واسلامی گفت و با نشر پیام تصویری این سمپوزیم را به تمام زنان کشور تبریک گفت و آنرا برای خود کفا شدن زنان مفید خواند و حکومت را بر سهم پنجاه درصدی زنان متعهد و روی تعلیم و تربیه زنان تاکید کرد.
خانم دلبر نظری وزیر امور زنان کشور در صحبتی ازهمدردی رهبری وزارت امور زنان با همه خانواده های داغ دیده حمله اخیر بر قول اردوی شاهین در بلخ روی تشکیل سمپوزیم توانمند سازی زنان در ولایت های شمال افغانستان اشاره کرد وگفت: با وصف تلاش ها و هزینه شدن هنگفت برای توانمند سازی زنان در طی چند سال گذشت در کشور هنوز زنان کشور در مرکز و ولایت ها و نقاط دور دست با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند .
سفیر ناوری مقیم کابل در صحبت هایش از این اقدام نیک حکومت برای مشارکت زنان و شناسای چالش های آنها اظهار خرسندی کرد و برهمکاری های بیشتر برای توانمند سازی زنان با حکومت و وزارت امورزنان تعهد سپرد.
محمد ظاهر وحدت والی ولایت سرپل از وضعیت ناگوار و عدم حضور زنان در اجتماع و ساختار حکومت محلی سرپل بخصوص بخش معارف را از جدی ترین مشکلات عنوان کرد و گفت که دولت طی ۱۵ سال گذشته برای زنان در این ولایت هیچ کاری نکرده است و حتی در مکتب ها آموزگار زن نیست و مردم دختران شانرا نزد آموزگار مرد نمی فرستند و تعداد بسیار کم در مرکز شهر دیگر خبری نیست.
در این همایش تندیس های سمپوزیم توانمند سازی زنان برای والی بلخ ، سفیرناروی و ریاست اجراییه اهدا شد.
سمپوزیم توانمند سازی زنان با برنامه های مختلف برای دو روز دیگر در شهر مزار شریف با اشتراک ۲۰ زن از هر پنج ولایت شمال ادامه داشته و بعد از بحث و تبادل نظر با یکدیگر در پایان قطعنامه یی را نیز در زمینه صادر خواهم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا