تبصره و مرور بر مطبوعات

تفسیربرخبر: دولت افغانستان برحضور قانونمند نیروهای خارجی تاکید دارد

کابل 11 سنبله باختر

شورای امنیت ملی درنشست که دیروزداشت تاکید کرد که هیچ کشور این حق را ندارد تا درعدم آگاهی دولت افغانستان به این کشور نیرو بفرستد.

به گزارش آژانس باختر،شورای امنیت ملی در نشست دیروزخود در برابر تصمیم اخیرآیساف که شماری از عساکر کشورهای اوکرائینی، کروشیا يي و مونتینگرو را بدون آگاهی مقامات افغان وارد کشور نموده واکنش نشان داد.

 شورای امنیت  این عمل  را یک عمل خود سرانه خواند و تاکید نمود که هیچ کشوری خارجی حق ندارد بدون اجازه و موافقت دولت افغانستان عساکر شانرا درچوکات آیساف به افغانستان اعزام بدارد.

با آنکه در رابطه تعداد عساکر و محل استقرار آنها چیزی گفته  نشده مگر اعزام عساکرجدید به افغانستان آنهم بدون آگاهی مقامات افغان میتواند یک امر حساسیت برانگیز باشد.

نهاد های امنیتی افغان که مسوولیت رهبری عملیات های نظامی را به عهده گرفته و برای مسوولیت پذیری کلی امور امنیتی کشورآماده میشوند وخروج نیروهای خارجی تااواخر سال آینده میلادی برنامه ریزی شده حضور عساکر تازه دم آیساف آنهم بدون آگاهی مقامات افغان میتواند، نگران کننده باشد.

حرف از حضور عساکر سه کشوریاد شده در حالی به میان می آید كه دولت افغانستان مطابق به احکام قانون اساسی کشوربرحضور قانونمند نیروهای خارجی تاکید دارد .

قبلآ نیز دولت افغانستان اقداماتي را در محدود ساختن فعالیت نیروهای خارجی انجام داده است. بعد از تلاش  بسیار توانست که تامدیریت و اداره زندان بگرام را كه در حدود ده سال از سوی نیروهای امریکایی اداره میشد، بدست گیرد.

 فعالیتهای نیروهای خارجی در برخی موارد با سرو صدا ها همراه بوده و برخی فعالیتها ی خودسرانهء اين نیرو ها برای دولت افغانستان مشکل سازهم تمام شده است.

انجام عملیاتهای هوایی و عملیاتهای خودسر تجسسی ازمواردي بود که عصبانیت مردم را در قبال داشت و دولت را واداشت تا رهبری وادارۀ چنین عملیات را بدست گیرد.

اقدام اخیر شورای امنیت ملی واکنش در برابر همینگونه خود سری است دولت افغانستان میخواهد تانيروهای خارجی از مجرای دیپلومات و قانونی و یا موافقت دولت افغانستان حضور شان راتوجیه نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا