فرهنگ

معاون رییس جمهور: تجلیل از بامیان، تجلیل از همه ای تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین است.

جشنواره بامیان پایخت فرهنگی سارک، با حضور قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور مقام های بلند پایه دولتی، نمایندگان سازمان بین المللی سارک و کشورهای عضو آن، نمایندگان دیپلوماتیک کشورهای دوست اعضای شورای ملی وهزاران تن از شهروندان مناطق مختلف کشور گشایش یافت.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،با برگزاری این جشنواره، شهربامیان رسمأ به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو سازمان سارک (سازمان همکاری های منطقه ای کشورهای جنوب آسیا) اعلام شد.
معاون رییس جمهور ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره، از اقدام کشورهای عضو سارک مبنی بر اینکه بامیان را به عنوان پایتخت فرهنگی سارک نامگذاری کردند سپاس گزاری کرده و این رویداد تاریخی را به همه مردم افغانستان و شهروندان بامیان تبریک گفت.
قانونپوه دانش دربیانیه رسمی افتتاحیه جشنواره سارک گفت: تجلیل از غزنی در سال گذشته و تجلیل از بامیان، تجلیل از همۀ تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین است و سازمان سارک با نام گذاری بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک، نه تنها به بامیان که در حقیقت به فرهنگ و تاریخ افغانستان ارج گذاشته است.
معاون رییس جمهور با اشاره به پیشینه درخشان تاریخی و تمدنی افغانستان، درباب جایگاه و عظمت تاریخی بامیان نیز گفت: بامیان درگذشته تاریخی خود به عنوان سرزمین مهتاب درخشانِ شرق، در میان تمدن های بشری پیش از اسلام، الهام بخش معنویت، فرهنگ و تمدن بشری بوده و  با تجربه حاکمیت  امپراتوری کنشکای بزرگ، نه تنها مرکز اصلی جاده ابریشم و چهار راه تجارت در جهان بلکه کانون زایش، رشد و تعاملات فرهنگی در سطح جهان و به خصوص قلمرو فرهنگی جمعیت انبوهی بود که امروزه در چوکات سازمان سارک قرار دارند.
وی مکان های تاریخی مانند شهر ضحاک، شهر غلغله، شهرشاهي، بالاحصار، چهل برج یکه‌ولنگ و به خصوص مجسمه های تاریخی بودا، نشان دهندۀ خلاقیت، فرهنگ و مدنیت مردمان این سرزمین بزرگ باستانی خوانده تصریح کرد که: بامیان در تاریخ معاصر خود کانون جهاد بر علیه اشغالگران شوروی و یکی از محورهای اصلی مقاومت بر ضد تروریسم بین المللی بوده و افتخار دارد که زادگاه، خاستگاه و مرکز ظهور بزرگترین نهضت عدالت خواهی و فریاد وحدت طلبی در سطح کشور به رهبری استاد شهید عبدالعلی مزاری و یارانش بوده است.
معاون رییس جمهور، تخریب مجسمه های بودا را بد ترین جنایت فرهنگی تلقی کرده گفت: گرچه گروه طالبان بخشی از هویت فرهنگی افغانستان را زیر آوارها دفن کردند، اما هویت فرهنگی و تاریخی بامیان تا آنجا ریشه دار است که نه تنها در افغانستان بلکه امروز در سطح منطقه و جهان از آن تجلیل می شود و امروز بامیان و همۀ افغانستان افتخار دارد که به عنوان پایتخت فرهنگی سارک نامگذاری و از آن بزرگداشت می شود.
وی باردیگر به برآورده شدن تعهدات رهبران حکومت وحدت ملی در قبال مردم افغانستان به خصوص مردم مناطق مرکزی تأکید کرده اظهار داشت: بامیان و ماحول آن به دلایلی و از آن جمله حجم وسیع محرومیت، دریک دهه گذشته کمتر شاهد پیشرفت و انکشاف بوده است؛ اما خوشبختانه امروز همگی ما در حکومت وحدت ملی عزم قاطع داریم که به این وضعیت باید پایان داده شود و برنامه های انکشافی در سطح کشور به صورت متوازن تطبیق شود.
وی از عزم حکومت مبنی بر تطبیق پروژۀ سرک ها و شاهراههای شمال و جنوب و شرق و غرب سخن گفته افزود: کار روی پروژه سرک دوشی – بامیان، دره صوف – یکه‌ولنگ، سرک گردن دیوال جریان داشته و عملی شدن این پروژه ملی نه تنها هزاره جات را از حصار طبیعت نجات می بخشد، بلکه تغییرات گسترده در زندگی و حتی تعاملات و ارتباطات همه مردم افغانستان ایجاد خواهدشد.
قانونپوه دانش در خصوص استخراج معدن آجی گگ نیز گفت: این پروژه علاوه بر آنکه زمینۀ اشتغال زایی را در سطح کشور فراهم می کند، پروژه راه آهن را نیز با خود دارد که کشور را به چین و آسیای میانه و شمال اروپا وصل می کند و حکومت روند کارهای تدارکاتی و عملی شدن استخراج سنگ آهن آجی گگ را به زودی روی دست خواهد گرفت.
معاون رییس جمهور ضمن تأکید بر اقدامات عملی وزارت اطلاعات و فرهنگ مبنی بر فراهم کردن زمینۀ جذب توریزم در بامیان، تصریح کرد که هیچ اقدام بدون اصلاح اداره ممکن نیست. وی اما اطمینان داد که حکومت برای ایجاد تغییرات گسترده و اصلاحات همه جانبه و مبارزه با فساد، تصمیم قاطع دارد.
وی درباب صلح و امنیت و افزایش نا امنی ها نیز گفت: با توجه به شرایط جدید کشور، چنین وضعیتی برای ما قابل پیش بینی بود و اکنون تمام تلاش ما بر این است که نه تنها از گسترش ناامنی ها جلوگیری شود، بلکه دشمن را با شکست کامل مواجه سازیم. وی همچنین گفت: در رابطه به صلح رهبری دولت افغانستان گام های شجاعانه ای را برداشته  و اکنون نوبت دیگران است که شجاعانه عمل کنند. ما ضمن این که صلح را یک ضرورتِ افغانستان و منطقه می دانیم و از کشورهای همسایه خود انتظار داریم که ثبات افغانستان را ثبات خود تلقی کنند، اما هرگز نخواهیم پذیرفت که در زیر سایه صلح، مردم ما بیش از این قربانی شوند.
معاون رییس جمهور به مخالفان مسلح و آنانی که به گفتۀ او آلۀ دست دیگران قرار می گیرند، هشدار داد که دست از این فعالیت های موذیانه بردارند و بدانند که با ارتکاب این گونه اعمال به هیچ هدفی نخواهند رسید.
قانونپوه دانش از حضور گرم مهمانان جشنواره بامیان پایتخت فرهنگ سارک، مهمان نوازی های مردم شریف بامیان و اداره محلی بامیان، تدابیر ارگان های امنیتی کشور تشکر و قدردانی کرده از تمام وزرا، معینان و رؤسایی که از کابل در این محفل اشتراک کرده بودند خواست به واحدهای دومی ادارات خود در بامیان نیز رسیدگی کرده و به مطالبات و مشکلات مردم بامیان گوش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا