جهان

ایران بر عادی شدن روابط امارات-اسراییل؛ هشدار داد

تهران/ وی او ای/ 27اسد/ باختر
ایران گفته است که پس از عادی شدن روابط بین امارات متحدۀ عرب و اسراییل، رویکرد تهران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد.
محمد باقری، لوی درستیز قوای مسلح ایران دیروز هشدار داد: "قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد٬ چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی  ایران دچار خدشه، هر چند اندک، شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد."
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا پنجشنبه گذشته گفت که اسراییل و امارات متحده عرب موافقت کرده اند که روابط کامل دیپلماتیک برقرار کنند.
ترامپ این رویداد را "لحظۀ واقعاً تاریخی" خواند و به خبرنگاران گفت: ‌"انتظار دارم که کشورهای عرب و مسلمان بیشتری راه امارات متحده عرب را دنبال کنند."
در تازه ترین واکنش به عادی شدن روابط امارات و اسراییل، موریتانیا که عضو اتحادیۀ عرب نیز است، از "عقلانیت و قضاوت خوب" رهبری امارات متحدۀ عرب ستایش کرده است.
موریتانیا در گذشته روابط کامل دیپلماتیک با اسراییل داشت، اما در سال ۲۰۰۹ و پس از حملات اسراییل بر غزه، روابط خود را با آن کشور قطع کرد.
در همین حال، رسانه‌های کویت از قول منابع حکومت آن کشور گزارش داده اند که روابط آن کشور با اسراییل تغییر نکرده است و هنوز هم کویت از داعیۀ فلسطینیان حمایت می‌کند.
ترکیه نیز هشدار داده است که در پی این معامله ممکن روابط خود را با امارات متحدۀ عرب به تعلیق در آورد.
بحرین و عمان از عادی شدن روابط امارات متحدۀ عرب با اسراییل تمجید کرده اند.
فلسطین این معاملۀ دیپلماتیک را تقبیح کرد و عربستان سعودی و قطر تاکنون نسبت به آن واکنشی نشان نداده‌اند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا