سیاست

افغانستان و تاجکستان تقویت اجماع منطقوی در کارمبارزه به تروریزم را ارزیابی کردند

کابل باختر 20 ثور

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در دیدار با هیات بلند پایه امنیتی تاجکستان روی تقویت اجماع منطقوی، مبارزه مشترک در برابر تروریزم و بهبود روابط اقتصادی میان هردو کشور صحبت نمود.
یک منبع خبری شورای امنیت ملی به آژانس باختر خبر داد، در این ملاقات سای مومین یتیموف رییس کمیته امنیت ملی تاجکستان نظریاتش را در باره تحکیم امنیت در امتداد سرحد مشترک میان هردو کشور با مشاور امنیت ملی شریک ساخت، و بر اجماع کشورهای منطقه در برابر تروریزم تاکید نمود.
وی  گفت که کشورهای منطقه میتوانند از طریق همکاری های مشترک و هدفمند تهدیدات وفعالیت های گروه های تروریستی را محدود سازند. وی درباره ضعیف شدن اجماع منطقوی ابراز نگرانی نموده خاطر نشان ساخت که همکاری ها میان کشورهای منطقه نباید کمرنگ شود.
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی یاد آور شد که حکومت افغانستان نگرانی های کشورهای منطقه را درک میکند و برای ازمیان برداشتن این نگرانی ها بر تقویت همکاری های منطقوی تاکید نمود.  مشاور امنیت ملی کشور گفت که برخوردهای انتخابی در کار مبارزه در برابر تروریستان کمک کرده نمی تواند. وی افزود که نیروهای افغان برای مصؤن بودن منطقه وجهان مصروف نبرد شدید درخط نخست استند و حکومت افغانستان آماده گی های را برای تامین امنیت سرحد مشترک دارد و نیز برهمکاری های مشترک در این بخش تاکید نمود. مشاور امنیت ملی کشور همچنان از آماده گی دولت افغانستان در رابطه به همکاری های دوجانبه و چندجانبه با تاجکستان خبرداد.
اتمر همچنان برحمایت نیروهای افغان از سوی کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت که شماری از اعضای گروه های تروریستی بخاطری به افغانستان آمده اند تا امنیت منطقه و جهان را برهم بزنند، مشاور امنیت ملی به منظور جلوگیری از این تهدیدات خواستار حمایت تاجکستان و کشورهای منطقه از نیروهای افغان گردید.
در این نشست هردو طرف تصمیم اتخاذ نمودند که یک هیات بلند پایه افغان در آینده نزدیک به تاجکستان سفر نماید  تا روی محتوای یک سلسله موافقتنامه ها در بخش های مختلف بحث نماید. همچنان هردو کشور درباره همکاری ها در تمام بخش ها تعهد نمودند وموافقه شد که برای تعقیب و ارزیابی امور یاد شده ازسوی هردو کشور گروپ های کاری تخنیکی ساخته شود. ضمناٌ در این دیدار در باره بهبود تجارت میان افغانستان و تاجکستان، سرمایه گذاری و ترانزیت نیز بحث صورت گرفت. ختم/ عبدالخالق
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا