تبصره و مرور بر مطبوعات

چهارشنبه 24 حمل مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحكومتی در پایتخت

 

كابل باختر/ 23/ حمل

شماری از روزنامه های چاپی غیر حكومتی در پایتخت كه بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی دركشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهایی را درمورد رویداد های جاری كشور و منطقه نشر كرده اند.

 روزنامه آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان رسانه های مزدور باید مجازات شوند ، نوشته و آورده است سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان ، روز گذشته دركابل اعلام كرد كه شماری از رسانه های كشور از سوی كشورهای همسایه ایران و پاكستان تمویل میشوند تا برخی از اهداف آن كشورها را در منطقه برآورده سازند.

این اظهارات نخستین واكنش نهاد های رسمی و حكومتی افغانستان در خصوص رسانه هایی است كه به گونه محسوس توسط بیگانگان درافغانستان گرداننده گی می شوند.

 درستی این گفته ها نیز برهیچ كس درافغانستان پوشیده نیست چون پاكستان و ایران درافغانستان عمال و مزدوران دارند كه برای مقاصد آن كشورها كار میكنند . سرمقاله چنین ادامه یافته و در اخیر با این پراگراف پایان یافته است . با توجه به این گفته ها وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست امنیت ملی مسوولیت دارند تا منابع تمویل رسانه ها را بررسی و شناسایی كنند و در برابر آن عده از رسانه هایی كه ازسوی دشمنان مردم افغانستان تمویل میشوند و برضد منافع كشور فعال هستند برخورد جدی و قاطع صورت بگیرد و تنها به شكوه و انتقادبسنده نکنند.

 آرمان ملی در شماره امروزی همچنان خبرداده كه حملات بهاری طالبان آغاز یافت، اهداف استراتیژیك امریكا و انگلیس درقبال تمامیت ارضی افغانستان ، ایران و پاكستان و حمله احتمالی برتاسیسات هستوی ایران و عواقب سیاسی نظامی و اقتصادی آن مطالب دیگری میباشد كه روزنامه آرمان ملی درصفحه های دوم و سوم آنرا نشر كرده است.

 روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان محاصره كامدیش چرا جدی گرفته نمیشود ؟ آغاز كرده و نوشته : تعلل در شكستاندن محاصره كامدیش از سوی حكومت افغانستان می تواند چیدن زمینه حضور طالبان در نظام باشد زیرا تاهنوز حضور مقتدر آن نیروها از سوی مردم پذیرفته نشده است.

ادعا برآن نیست كه چنین حركتی سازمان یافته در حال اجراست بل كه اعمال سیاست دوگانه را ارگ ریاست جمهوری ازسوی حلقات خاص همین گونه رفتار سیاسی متنا قض آقای كرزی ، این قرینه را به واقعیت نزدیك می دارد.

 این روزنامه درمطلب دیگر از قول قوماندان زون 303 پامیر نوشته كه به دشمن مجال نفوذ به شمال داده نخواهد شد.

این روزنامه ازقول كمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده گان عنوان نموده كه فرماندهان آی اس آی طالبان را رهبری میكنند.

 این روزنامه همچنان به حملات انتحاری دیروزی درولایات هلمند و هرات توجه كرده مطلبی را در صفحه اول شماره امروزی نشركرده است.

 ماندگار درشماره امروزی مطالب را زیر عنوان های نیاز حكومت – بازخوانی آزادی بیان ، راه حل افغانستان فقط دریك كلمه ؟ بیداری اسلامی و چالش های فرار نیز نشر كرده است.

اما روزنامه شاخص برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان رسانه ها هنجار شكن و عدم احترام به موازین اخلاقی نشر كرده و درمطلب دیگر زیر عنوان ، بازخوانی پروسه صلح درافغانستان نوشته : اساسی ترین ضرورت در سطح ملی بوجود آمدن ، صلح پایدار و تامین امنیت سراسری درافغانستان است ، صلح آرزوی دیرینه مردم این سرزمین بوده است ، آرزوی بس مهم و دشوار چه آنكه با تجربه  نمودن سه دهه جنگ از تداوم آن خسته شده و خواهان صلح و آرامش درافغانستان میباشد، تشكیل شورای عالی صلح برای دستیابی به همین منظور بوده است تا بتواند جلو اقدامات تروریستی طالبان راگرفته و با آنها در زمینه صلح به تفاهم برسند.

كنفرانس بین المللی عرفان و مولانا در هرات ، مشاوران مفت خور خارجی ، ضرر یا فایده ؟ مردی در پاكستان سرسه پسرش را برید عناوین مطالب دیگری میباشد كه روز نامه شاخص در برگهای شماره امروزی خود گنجانیده است .

افزایش توانمندی نیروهای ویژه امنیتی عنوان مطلبی است كه سخن جدید در صفحه اول شماره امروزی چاپ كرده و درادامه آن نوشته ، حكومت یك بار دیگر برتوانمندی نیروهای ویژه امنیتی در زمینه مبارزه ها ناامنی ها و سركوب فعالیت های مخالفان مسلح دولت تاكید كرده است.

 به نقل از خبرگزاری بخدی ، جنرال ظاهر عظیمی ، سخنگوی وزارت دفاع ملی  روز گذشته دریك نشست مشترك خبری با سخنگوی رییس جمهور دركابل گفت كه قطعات نیروهای ویژه امنیتی ، به اندازه نیروهای ناتو از تجهیزات نظامی برخوردار هستند.

سخن جدید درمطلب دیگر نوشته كه ساختمان هوخست توسط ایساف تصرف شد به نوشته این روز نامه مردم خواهان فعال ساختن شركت دواسازی هوخست میباشند اما مسوولان میگویند كه ایساف ساختمان این شركت را خود سرتصرف نموده و به كاركنان صحت عامه اجازه  ورود به این ساختمان نمی دهند به همین ترتیب روزنامه سخن جدید در صفحه های دیگر شماره امروزی مطالبی را زیر عنوان های گام های برای تثبیت حاكمیت ملی، 2014 نگرانی ها و امیدواری ها نیز نشر كرده است.

روزنامه انصاف درشماره امروزی ازقول هیئت مجلس نماینده گان نوشته كه مسوولین گمرك حیرتان 13 ملیارد افغانی را به خزانه دولت واریز نكرده اند.

این روزنامه همچنان درمطلب دیگر نوشته كه دریك نشست مسوولین دولتی با مسوولین رسانه ها دركابل ازسوی سخنگوی امنیت ملی ، تعداد از رسانه های دیداری و چاپی كشور ، متهم به وابستگی و عمل خلاف منافع ملی گردیدند.

 اعتماد مردم به حكومت در گرو عملكرد پولیس واردوی ملی است جنگ فرهنگی غرب درافغانستان از جمله مطالب دیگری می باشد كه این روزنامه درصفحه اول نشر كرده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا