سیاست

نشست چهار جانبه ، نقشه راه که به منزل مقصود نه رسید

کابل باختر 11 حمل
آگاهان سیاسی افغان میگویند که دولت باید برای تسریع روند صلح درکشور باید گزینه های متعدد را بررسی کند فشار نظامی بر طالبان وکاهش حجم معاملات تجاری وسیاسی با پاکستان میتواند بخشی از این گزینه ها باشد.
به گزارش آژانس باختر ، انتظار میرفت که مطابق به فیصله شرکت کنندگان، نشست چهار جانبه شامل دیپلوماتان افغان ، پاکستانی ، وامریکایی وچینایی گفتگو های رو در رو میان حکومت افغانستان وطالبان در اوایل ماه مارچ سالروان عیسوی در اسلام آباد برگزار گردد مگر موضیع گیری طالبان وپا فشاری آنها بر عدم شرکت دراین مذاکرات ، فیصله چهار کشور یاد شده را به هیچ مبدل ساخت وآنچنان  که معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان میگوید که نتایج این نشست صرف در روی کاغذ باقی مانده است.
طالبان گفته اند که حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نیستند  وحکومت پاکستان هم ظاهرأازحاضر نمودن آنها به میزمذاکره اظهار ناتوانی میکند ودلیل میاورد که در آن سطح نیست  که بتواند بر تصامیم طالبان اثر گذار باشند.
مگر آگاهان  امور امنیتی  افغان میگویند که  انتصاب درونی طالبان باعث شد تا طالبان دیگر وارد برنامه سیاسی نشوند.
به گفته این آگاهان، با اعلام خبرمرگ ملاعمر ، استخبارات پاکستان در یک برنامه طرح شده طالبان را به چند شاخه تقسیم کرد تا یکی از صلح حرف بزند ودیگری رد کند، یکی جنگ بود ودیگر تحقق شریعت وسرانجام پاکستان برائت حاصل بدارد که آنها به صلح افغانی علاقمند اند  مگر طالبان راه وروش خود را دارند.
از گفته های دیپلوماتان درکابل و اسلام آباد برمیاید که دیگر نبایدبه نشست های نظیر نشست چهار جانبه باور داشت.
چنانچه حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان نتایج نشست چهار  جانبه  را نسخۀ روی کاغذ میداند ومنابع در وزارت خارجه پاکستان هم گفته اند که دولت  افغانستان  باید روند صلح افغانی را از دفتر طالبان در دوحه قطر طالبان کند وبه این ترتیب آدرس صلح را به دولتمردان افغانستان داده است، اکنون این حرف یقینی است که طالبان برای صلح آماده نیستند زیرا این گروه اختیار خود را ندارد بل مطابق به منافع دیگران تصمیم میگیرند حتا میتوان گفت که رهبری طالبان تعریف از هویت ومنافع ملی ندارند.
یک جنرال اردوی افغانستان که نمی خواهد از او نام گرفته شود میگوید که طالبان درحدی نیستند که بتوانند از جنگ وصلح حرف بزنند این گروه دنباله آن گفته های دیگران  است واز لحاظ قوت نظامی درحدی نیستند که بتواند وضعیت را تغییر دهند .
او گفت که تمامی فعالیت طالبان درحمله وگریز خلاصه میشود، حمله وگریز نمیتواند باعث شکست دولت شود مگر این که برخی مزاحمت های امنیتی ایجاد گردد ویا تلفات درمیان افراد ملکی ازدیاد یابد.
این جنرال اردو میگوید که باید با طالبان با زبان  خودشان حرف زد واز راه نظامی  آنها را تحت فشار قرار داد واین کار برای نیروهای امنیتی ودفاعی کار چندان مشکل نیست، تنها حمایت لوژیستکی وبرنامه ریزی های درست عملیات ، هماهنگی مدیریت ، سوق واداره خوب میتواند  حیات نظامی طالبان را کوتاه بسازد، وی به تصمیم گیری قاطع دولت درکوبیدن مخالفان مسلح تاکید دارد .
فضل الهادی مسلمیار رئیس مجلس سنا روز گذشته درنشست عمومی آن مجلس با صراحت گفت که نبایددیگر به روند صلح دل بست او از مردم خواست که خود تصمیم بگیرند زیرا پاکستان در صدد به قدرت رساندن گروه مورد نظر خود درکابل است .
در همین حال یک عضو مجلس سنا به آژانس باختر گفت که دولت از کشور های چین وامریکا بخواهد  که به تعهدات شان درقسمت عملی نمودن فیصله های نشست چهار جانبه عمل کنند.
درنشست چهار جانبه  فیصله شده بود هر گروه که صلح را رد کند با فشار نظامی  مواجه خواهد شد .
عضو دیگری مجلس سنا میگوید که پاکستان دوست استراتیژیک چین وامریکا است واین دوکشور بیشتر از منافع افغانستان به فکر اعاده منافع پاکستان اند ونباید از آنها انتظار وتوقع های زیاد داشت پاکستان چون زیاد مطمین است مستقیمأ برنامه  های صلح در افغانستان را سبوتاژ میکند.
بهتر است با طالبان با زبان زور صحبت کرد وبا پاکستان هم عمل بالمثل نمود از نقاط ضعف آنکشور به نفع خود سود برد، امکانات ترانزیتی این کشور را به سمت آسیایی میانه مسدود ساخت وحجم تجارت را با آن کاهش داد فراموش نشود که روابط تجاری با پاکستان بر اساس داد و ستد مسقیم است ما با همین پول میتوانیم اجناس واموال بهتر را از کشور های دیگر بدست آوریم .
عبدالولی نیازی نماینده مردم بدخشان درمجلس نماینده گان در رابطه به عدم تحقق فیصله های نشست چهار جانبه، عملی وعدم حاضر شدن طالبان به مذاکرات میگوید طالبان طرف اصلی جنگ درافغانستان نیستند  بلکه وسیله برای ادامه ناامنی درکشور ما اند وپاکستان با تجهیز آنها به دنبال منافع خودش درافغانستان بود چون پاکستان ادامه  بحران وجنگ افغانستان را به نفع خود میداند .
وی می گوید، هر نوع تفاهم ومصالحه از باب تضرع با طالبان ضایع کردن وقت است و راه بجای نخواهد برد آشتی و صلح از را تضرع وناتوانی امکان ندارد .
این عضو مجلس نماینده گان  می گوید، را بدیل که حکومت بتواند  طالبان را مجبور به مذاکره نمایند باید تعریف مشخص از دوست ودشمن داشته باشد وسنگر های فرزندان این کشور را که در برابر طالبان می جنگنند تقویت کند .
عزیز رفیعی رئیس مجمع جامعه مدنی افغانستان برای اعاده ثبات درکشور فقط تعهد واقعی را عامل خاتمه بخشیدن به مشکلات کنونی میداند .
وی میگوید، دولت افغانستان باید برای ادامه مبارزه جدی با تروریزم وگروه های دهشت افن آماده گی لازم داشته باشد واین آماده گی ها تجهیزو تمویل کامل قوای مسلح است تااین نیروها بتوانند با روحیه ملی وامکانات لازم در برابراین گروه مبارزه وایستادگی نمایند واین نخستین باری نیست که مقام های پاکستانی خلاف تعهدات شان در برابر افغانستان عمل می کنند،این کشور بار ها علیه دولت و مردم ما قرار گرفته اند مگر ما  کمتر تجربه میگیریم .
پس این ضرب المثل درقسمت پاکستان وافزار آنان یعنی طالبان صدق میکند که میگویند آزموده را آزمودن خطاست.
ما بار بار طالبان وپاکستانی ها را به امتحان گرفتیم ودر یافیم که صادق نیستند پس باید راه های دیگری را علیه آنها جستجو کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا