سیاست

اجلاس تهران- کنش و واکنش ها

کابل/13/سنبله/باختر

شانزده همین اجلاس سران جنبش عدم انسلاک هفته گذشته به مدت دو روز با حضور نماینده گان و روسای جمهور یکصد و بیست کشور عضو در تهران برگزار شد.

جنبش عدم انسلاک پنجاه و سه کشور از قاره افریقا، سی و هشت کشور از قاره آسیا بیست و شش کشور از امریکایی لاتین و یک کشور از قاره اروپا عضو رسمی دارد.

حضور بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در کنفرانس جنش عدم انسلاک در تهران نشان داد که این کنفرانس خلاف آن چه از سوی برخی کشورهای غربی عنوان می شد، برای جامعه جهانی از همین ویژه گي بر خوردار است . سر منشی سازمان ملل متحد با پیام خاص در نشست عدم انسلاک شرکت کرده سعی ورزید مقام های ایران را متقاعد کند که در مورد برنامه هسته ای خود، با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری های بیشتری تبارز دهد و جهان را قانع کند که این برنامه، اهدافی صلح آمیز را دنبال می کند.

شرکت محمد مرسی، رییس جمهور جدید مصر نیز در کنفرانس عدم انسلاک در تهران توجه زیادی را به خود جلب کرد.

مرسی در سخنرانی خود در نشست عدم انسلاک در موضع مخالفت با بشارالا سد رییس جمهوری سوریه قرار گرفت و دولت سوریه را به کشتار غیر نظامیان متهم کرد و رژیم سوریه را رژیمی غیر دموکراتیک خواند.

هیئت افغانستان نیز به ریاست حامد کرزی رییس جمهور کشور، عمدتاً تلاش کرد که مسئله افراط گرایی در منطقه را معضلی برای کشورهای عضو جنبش عدم انسلاک عنوان کند و خواستار توجه این کشورها برای همکاری درمبارزه با این پدیده شد.

کرزی در حاشیه نشست عدم انسلاک با سران برخی کشورها نیز دیدار و گفتگو داشت.

انتظار می رود در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان جنبش عدم انسلاک در تلاش بیشتری برای اعاده صلح و امنیت در افغانستان باشد، کمتر کشوری در میان اعضای جنبش عدم انسلاک با مشکلاتی نظیر آن چه که در افغانستان می گذارد، رو به رو هستند. مشکلاتی که عمدتاً دیگر اعضای این جنبش را نیز می تواند متاثر کند.

از سوی دیگر عزت الله فرغامی  رییس اداره رادیو تلویزیون ایران با دفاع از کارهای این اداره در پوشش نشست سران عدم انسلاک در تهران، ترجمه، نادرست، سخنان رییس جمهور مصر در تلویزیون ایران را اشتباه لفظی مترجم خواند.

مرسی در سخنرانی خود در تهران با سخن تندی به حکومت سوریه حمله کرد و خواهان حمایت سیاسی از مخالفان بشارالاسد رییس جمهورسوریه شد اما رسانه های مختلف ایران این بخش از سخنان مرسی را به اشکال متفاوت تغییر دادند. یکی از ترجمان به جای سوریه از کشور بحرین نام برد. همچنان از قول مرسی گفته شد که ما باید از دولت مردمی سوریه حمایت کنیم. در حالیکه او به تندی به حکومت سوریه حمله کرد و از مخالفان دولت سوریه حمایت کرده بود.

کنفرانس جنبش عدم انسلاک در تهران به کار خود پایان داد، و ایران برای سه سال هم چنان ریاست این جنبش را خواهد داشت.

جنبش عدم انسلاک دارای یکصد و بیست عضو است و این جنبش در جریان جنگ سرد ازطرف همان کشور های به وجود آمد که می خواستند در هیچ یک از پیمان های شرقی و غربی ایالات متحده امریکا اتحاد شوروي شامل نباشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا