سیاست

بارک اوباما: تا آخرامسال تمام سربازان امریکایی ازافغانستان خارج میشوند

کابل باختر/ 6/ جوزا
رییس جمهور امریکا در سخنرانی اخیر خود در جمع از عساکر امریکایی درپایگاه هوایی بگرام درشمال کابل از راندن سران القاعده به مناطق قبایلی سخن گفت.
به گزارش آژانس باختر ، بارک اوباما رییس جمهوری امریکا اخیراً سفر غیررسمی به افغانستان داشت دراین سفر که به هدف دیدار با عساکر امریکایی آنهم در آخرین ماه های حضور شان درافغانستان انجام شد اوباما سخنرانی مفصل در برابرعسکر کشورش داشت او ضمن آنکه عساکر امریکایی را که درافغانستان خدمت کردند قهرمانان اصلی خواند و آنان را مایه افتخار امریکا دانست و برحمایت مردم امریکا از آنان تاکید کرد.
اوباما دراین سخنرانی ازپیروزی نظامیان کشورش برالقاعده سازمان تروریستی که عامل بروز حوادث یازده سپتمبر درامریکا دانسته میشود سخن گفت ویاد آور شد "تا آخرامسال تمام سربازان امریکایی ازافغانستان خارج میشوند وافغانها امنیت کشورشان را دردست میگیرند. ما توانستیم سران القاعده را ازافغانستان خارج کنیم و به مناطق قبایلی بفرستیم با همه مشکلات موجود ، حالا افغانها امید بیشتری به آینده کشورشان دارند."
به باور آگاهان سیاسی ،درسخنان اخیررییس جمهور امریکا یک نکته مهم نهفته است و آن اعتراف به موجودیت پناهگاه های هراس افگنان درآن دفتر خط دیورند .
رییس جمهور امریکا در این سخنرانی واضح ساخت که آنها سران القاعده را به مناطق قبایلی فرستاده اند یعنی سران القاعده را به جای رهنمای کردند که از آنجا برخاسته بودند و درکنار تخریب افغانستان از قلمرواین کشور به اهداف دیگر نیز حمله کردند.
آنچه را امروز اوباما بیان داشته حرف های است که سالها مقامات افغانی آن را بازگو کردند و گفتند که تروریزم ریشه در خارج از جغرافیای موجود افغانستان دارد ، هراس افگنان حمایت منطقه یی و حمایت سازمان های استخباراتی منطقه را با خود دارند. آنها درمناطق قبایلی درآن طرف خط دیورند نه تنها مصئون اند بل پایگاه دارند. آموزش می بینند ، تجهیز و تسلیح میشوند وبرای کشتار افغانها و عساکر خارجی مستقر دراین کشور اعزام میگردند . بالاتر از آن استخبارات منطقه از وجود هراس افگنان در نا امن ساختن کشورهای دیگر منجمله هند و آسیا میانه استفاده میکنند و بر منظور آنکه یکی از گروپ های هراس افگن حمایت شود و از تهدید حملات هوایی نجات یابند همه روزه نوار خط دیورند در ولایت های شرقی کشور آماج حملات توپخانه یی وراکتی قرارمیگیرد  و دریک سخن دهها تروریست و هراس افگن با نام مستعار طالب درمدارس دینی درآن طرف خط دیورند جا گرفته اند و زیر نام مدرسه و مسجد استعمال اسلحه و کارگیری ازمواد انفجاریه را آموزش می بینند و گپ های دیگر .
آنچه گفته شده صدای افغانها بود که سالها گفتند تروریزم درده و قریه افغانستان نیست بل تروریست ها با عبور از خط دیورند از ده و قریه افغانستان به عنوان سپر انسانی استفاده میکنند .
مگر سخنان افغانها یا شنیده نشد و یا این که کشورهای غربی روی برنامه ها و اهداف دراز مدت شان نسبت به آن سکوت نمودند وآن را نادیده گرفتند مگر حالا اوباما اعتراف به راندن سران القاعده که سران طالبان نیز وابسته به آنان اند به مناطق قبایلی سخن گفت ، مگر تنها راندن به مناطق قبایلی کافی نیست.
زیرا خطر فعالیت های تروریستی در موجودیت سران القاعده سران طالبان ، سران شبکه های افراطی مذهبی و برنامه ریزی های آی اس آی با قوت آن باقی است . اوباما باید این نکته را واضح سازد که با رانده شده ها درمناطق قبایلی چه خواهد کرد ؟ آیا خواهد گذاشت که آنها بازهم برنامه ریزی کنند و توطیه بچینند و یا این که امریکا به داد آنها در مناطق قبایلی هم خواهد رسید . دریافت جواب این پرسش ها نه تنها برای مردم افغانستان بل برای مردم امریکا و چهل و دو کشور دیگر که در مبارزه جهانی علیه تروریزم هم پیمان امریکا بودند و فرزندان شان را دراین راه از دست دادند خیلی ها مهم است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا