سیاست

پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به حوادث اخیر تروریستی در کابل

کابل باختر 14 جوزا
پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در پیوند به حوادث اخیر تروریستی در کابل
بسم الله الرحمن الرحيم
برادران و خواهران گرامی،
هموطنان عزيز و درد كشيده،
ملت مومن و هردم شهيد،
من مراتب عمیق تسلیت خود را بخاطر حوادث دردناک اخیر به پیشگاه تمام ملت و خصوصاَ خانواده های عزیز شهدای امروز و روزهای قبلی عرض می دارم، و از صبوری و متانت شان سپاسگزاری می کنم، به ویژه از جناب ایزدیار صاحب، معاون محترم مجلس سنای کشور، که برخورد مسئولانه شان با رویداد، درخور جایگاه ایشان به عنوان یکی از رهبران کشور بود. همچنان از جناب داکتر صاحب عبدالله و همه رهبران جهادی و سیاسی کشور، که در این روزها همبستگی ملت ما را به نمایش گذاشتند، تشکر و قدردانی دارم.
ما و شما هنوز يک صفحه از روزهای پر تلاطم خود را ورق نزده ايم كه صفحه ديگری از درد و ماتم به سراغ ما می آيد. تروريست هاي وحشی و خونخوار هر روز دست به ماجرای مصيبت بار جديدی مي زنند تا روح و روان ملت ما را در هم بشكنند. آنان می خواهند تا آشفتگی، شكاف، تفرقه، بی اعتمادی و چند دستگی در ميان ما رخنه كند. آنان می خواهند تا فاصله ميان ملت و دولت، فاصله ميان يك قوم تا قوم ديگر، فاصله ميان بزرگان و جوانان، فاصله میان مرد و زن، فاصله ميان فعالان سياسی و بدنه اجتماعی و انواع شكاف هاي ديگر دهن باز كند، و جامعه ما را در خود فرو بَبَرد. "آشوب بزرگ" رمز فعاليت گروه های تروريستی است. تهی ساختن جوامع از نظم دولتداری هدف استراتژيک آنان است، تا ويرانگری هايی را كه در نظر دارند به اوج برسانند.
برادران و خواهران عزیز، اهداف دشمن و زمان اقدامات آنها، انتخاب شده است. آنان تنها در پی كشتن مردم بي دفاع و بی گناه ما نيستند، بلكه هدف بزرگترشان برپا كردن آشوب و بلوای همگانی است. آنچه در لیبيا، سوماليا، مالی، يمن، سوريه و ديگر مناطق جريان دارد نتيجه همين استراتژی ويرانگر است.
در این شرایط خاص که افغانستان توانسته است وحدت و همبستگی جهانی را در سطوح مختلف با خود داشته باشد، و کنفرانس پروسه کابل نیز در همان راستا در راه است، دشمن تمرکز خود را بر این نهاده است که با اعمال جنایتبار خود جنگ روانی را شدت ببخشد و سبب شود که احساسات مردم ما در جهت چند دستگی قرار بگیرد و افغانستان فرصت های بزرگ خود را در عرصه جهانی از دست بدهد.
هموطنان عزتمند،
آنچه كه می تواند تمام تلاش هاي شيطانی جنايتكاران را به ناكامی بكشاند اين است كه ما در روزهای سخت و دشوار در كنار هم باشيم. ما حق داريم كه در پی تلفات و ضایعات سنگين، همه اندوهگين باشيم، ما حق داريم كه بخاطر از دست دادن فرزندان، برادران، خواهران و نزديكان خود احساسات جريحه دار داشته باشيم. اين درد، درد مشترک همه ما است. هيچ يک از قربانيان و آسيب ديدگان اين حوادث بيگانه نيستند، آنان بخشی از وجود ما هستند، عضوی از خانواده های ما هستند، همكاران، همسايگان و هموطنان ما هستند، و از دست دادن هر كدام شان برای ما تلخ و ناگوار است.
اما برادران و خواهران عزيز، ما بايد بيدار باشيم تا دشمن خونخواری كه حتی به كودكان خردسال رحم نمی كند، و در هنگام نماز جنازه بر نمازگزاران حمله می کنند، فرصت پیدا کند تا از احساسات پاك مردم ما استفاده كند. ما بايد اجازه ندهيم كه به دامي بيفتيم كه آنان برای كشور ما پهن كرده اند.
من مي پذيرم كه كاستی هايی در كار مسئولان وجود دارد. من قبول دارم كه بايد اصلاحات اساسي هم در دستگاه هاي امنيتي و هم در ديگر ادارات ما انجام شود، و این اصلاحات عنقریب عملی خواهد شد. من قبول دارم كه بايد با كساني كه در انجام وظايف خود كوتاهی كرده اند، در هر سطحی كه قرار داشته باشند برخورد قاطع صورت بگيرد. من قبول دارم كه بايد مردم ما عملكرد دولت را در هر سطحی نظارت، ارزيابی و نقد بكنند، چون اينها همه به سود كشور ما و به نفع همه ملت ماست، و رهبری حكومت وحدت ملی به اينها معتقد و متعهد است.
اما گرِهی كه با دست باز شود نياز نيست با دندان باز كنيم. نياز نيست كه جوانان پاک طينت ما شاهد رنج هاي بيشتر باشند. نياز نيست تا جوانان عزيز ما با برادران امنيتی خود مقابل شوند، و صفِّ يكپارچه ملت ما در برابر تروريست ها رخنه بردارد.
هموطنان عزيز،
من و داكتر صاحب عبد الله، جناب دانش صاحب، و سایر هیئت رهبري حكومت وحدت ملی تعهد می كنيم كه به همت نيروهای دلير دفاعی و امنيتی كشور، و با حمايت شما ملت صبور و آگاه ، تروريستانی را كه خون پاك فرزندان اين كشور را ريخته اند به جزاي اعمال شان برسانيم. ما و شما با هم می توانيم اين ديو آدمی خوار را از پا در آوريم، ما با هم می توانيم زخم های خود را مرهم بگذاريم، ما با هم مي توانيم از زير آوار غم ها كمر راست كنيم و روزهاي خوشِ امنیت و ثبات را جايگزين روزهای سختِ مصيبت و اندوه گردانيم.
همچنان، رهبری حکومت هدایت داده است تا هیئتی برای بررسی حوادث روز جمعه که به تلفات شماری از جوانان عزیز ما منجر شد، شروع به کار کند، و در این هیئت لوی سارنوالی، و خانواده های قربانیان مشترکا حضور خواهند داشت، تا کسانی را که امر فیر داده یا دست به فیر زده بودند شناسایی کنند و محکمه مطابق با قانون در حق شان تصمیم بگیرد.
خداوند روح شهدای روزهای اخیر را شاد داشته باشد، به خانواده های داغديده ايشان صبر عنايت فرمايد، و وحدت و همبستگی ما را در برابر دشمنان كشور پايدار و استوار نگه دارد.
آمين . ختم سی حبیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا