سیاست

داکتر زلمی رسول : افغانستان درصورت صداقت پاکستان در تامین صلح و مبارزه با تروریزم قرارداد راهبردی را با آن کشور امضا مینماید

 

کابل باختر/ 22/ دلو

داکتر زلمی رسول وزیر امورخارجه میگوید :" اگر پاکستان با افغانستان طور صادقانه درتامین صلح و امرمبارزه با تروریزم همکاری نماید که مورد قناعت و اعتماد مردم ما قرارگیرد، دولت افغانستان حاضر است ، با پاکستان قرارداد راهبردی را امضا نماید."

 به گزارش خبرنگارآژانس باختر، داکتر زلمی رسول که امروز دریک کنفرانس خبری صحبت میکرد گفت ، در نشست سه جانبه لندن که در هفته قبل صورت گرفت ، یک سلسله توافقات روی مسایل امنیتی درمرز باپاکستان صورت گرفت که در این زمینه پیشرفت هایي هم بوجود آمد.

 وي، هرگونه موافقت روی خط دیورند را دراین نشست رد نمود.

داکتر زلمی رسول علاوه کرد که درلندن فیصله گردید تابه خاطر تامین تماس با گروهء طالبان جهت مذاکرات صلح یک دفتر برای طالبان در کشور سوم ایجاد شودکه درایجاد چنین دفتر درقطر موافقه گردید .

وی گفت که تا حال کدام دفتر برای طالبان ایجاد نشده و تازمانیکه شرایط دولت از جانب طالبان پذیرفته نشود ،هیچ گونه دفتر برای طالبان ایجاد نخواهد شد.

وي گفت، اگر دفتری در قطر برای طالبان نیز ایجاد شود، صرف جهت تماس وبرای مذاکره ایجاد میشود نه به عنوان دفتر سیاسی طالبان .

داکتر رسول خاطر نشان کردکه مذاکرات باید فقط ازطریق شورای عالی صلح که نماینده گی از تمام مردم افغانستان میکند ، صورت گیرد.

وزیر امور خارجه همچنان گفت که درنشست لندن توافق صورت گرفت تا زندانیان طالب به مشوره شورای عالی صلح از زندان های پاکستان رها شوند که روز قبل مورد تائید کشور پاکستان قرارگرفت .

وي افزود که قراراست هشت تن از اعضای شورای عالی صلح بخاطر طرح اجندای کنفرانس اسلامی به پاکستان بروند .

 قراراست این کنفرانس در ماه مارچ سالروان میلادی در افغانستان برگزار گردد.

 وزیر امور خارجه افزود: اخیراً ریيس جمهور افغانستان یک قرار داد راهبردی رابا صدراعظم کشور شاهی ناروی به امضا رسانید ،ناروی در بخش های حقوق بشر ، حقوق زن و تعلیم تربیه و سایر عرصه های دیگر افغانستان را کمک نموده است.

 وي اضافه كرد که افغانستان تا حال با کشور های امریکا ، بریتانیا ، آلمان ، فرانسه ، هندوستان ، آسترالیا ، ایتالیا و ناروی قراردادهاو پیمان های راهبردی را به امضا رسانیده و قراراست که درآینده نزدیک قرار داد راهبردی دراز مدت را با کشورهای دنمارک وفنلند نیز به امضا برساند.

 داکتر رسول علاوه كرد، اگر پاکستان درتامین صلح و مبارزه با تروریزم همکاری صادقانه نماید که موردقناعت مردم قرار گیرد دولت افغانستان حاضر است تا با آن کشور نیز قرارداد راهبردی درازمدت را به امضاء برساند.

 همچنان وزیر امور خارجه از ایجاد یک پوهنتون اسلامی درافغانستان توسط بانک اسلامی خبر داده گفت ، در کنفرانس سران کشورهای اسلامی که در قاهره مصر هفته قبل برگزار شد، برای ایجاد یک پوهنتون اسلامی درافغانستان که شامل بخش های اسلامی و سایر علوم میشود ، توافق صورت گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا