گزارش ها

مناسبات کابل-اسلام آباد، در نبود نوازشریف و آمدن شهباز چگونه خواهد بود؟

کابل باختر/ 10/ اسد:
پاکستان روزهای دشوار سیاسی را سپری میکند، نواز شریف ظاهراً به دلیل آلوده بودن در فساد اداری و ثروت اندوزی از پست صدراعظمی کنار رفت، مگر طمع شیرین قدرت و اقتدار را از یاد نبرده در تلاش است تا پست صدارت را در پاکستان میراثی سازد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: نواز شریف اوایل هفته جاری پس از حکم دادگاه عالی پاکستان سلب صلاحیت شد و از مقام صدارت آنکشور استعفا داد.
با آنکه در ظاهر چنین معلوم می شود که نواز شریف به اساس رای دادگاه سلب صلاحیت شد و خود بعداً استعفا داد مگر شماری از تحلیل گران و حتا مامورین بلندپایه حکومت پاکستان می گویند که نواز شریف دریک کودتاه سفید از صحنه کنار زده شده است و  نظامیان برای سومین بار او را  از صحنه سیاست حذف کردند، مگر این بار نه با میله تفنگ بل از طریق قضات و دادگاه عالی.
نواز شریف بعد از کشته شدن دیکتاتور نظامی پاکستان جنرال ضیا الحق و باز شدن یک فضل تازه در حیات سیاسی آنکشور سه بار از طریق انتخابات کرسی صدارت در آن کشور را احراز کرد، مگر هیچ دوره یی کاری را پوره نکرد، بل هرسه دوره کاری اش  ناتکمیل و بایک ماجرا خاتمه یافته است.
شماری را باور براین است که نواز شریف در دوره اخیر صدارت خود با دو کشور همسایه هند و افغانستان روابط خوب را تامین کرد در حالیکه از گذشته ها روابط میان کابل-اسلام آباد و دهلی-اسلام آباد تنش آلود بوده است و حالا نگرانی از این است که در عدم موجودیت نواز شریف ،روابط میان پاکستان و دوکشور همسایه باز تیره و پیچیده خواهد بود، مگر این برداشت نمیتواند مناسب باشد زیرا روابط پاکستان با افغانستان و هند همیشه متزلزل و شکننده بوده است چنین یک حالت هم در حکومت نواز شریف وجود داشت هم در حکومت های که از سوی حزب مردم پاکستان شکل گرفته بود .
زیرا پاکستان در خط معین و انتخاب شده حرکت میکند و در آن برتری جویی و تحمیل خواست ها بر افغانستان یک حرف نشانی شده است.
شماری از آگاهان سیاسی افغان به این باور اند که در دوره اخیر حکومت نواز شریف که با تاسف برخی  آن را یک بستر مناسب برای عادی شدن روابط میان کابل-اسلام آباد تلقی می کردند، مناسبات دو کشور بیشتر از هر وقت دیگر تنش آلود بود، حصار کشی در نوار خط فرضی دیورند، درگیری های شدید نظامی در بولدک و تورخم، مقعید شدن وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان، تشدید مشکلات تجاری و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان … نمونه های از خصومت و اعتراض است که حکومت نواز شریف عامل و شاهد آن بوده است. ضمناً در حکومت نواز شریف بوده که روند مذاکره با طالبان ازهم پاشیدو مذاکرات چهار جانبه هم به هیچ مبدل شد و ائتلاف طالبان با روسیه شکل گرفت.
اگر این حرف را به عنوان یک فرضیه قبول کنیم که نواز شریف در پی بهبود روابط با کابل بود مگر او در رسیدن به این هدف هیچگاه موفق نبود زیرا او کاری را بدون مشوره و دیکته نظامیان انجام داده نمیتوانست واقعیت در نظام پاکستان این است که سیاسیون قدرتمند در پاکستان همیشه در تبانی با نظامیان عمل می کنند.
نواز شریف از صحنه کنار رفت مگر او از طریق حزب اش (مسلم لیک شاخه نواز )که اکثریت مطلق در اسامبله ملی یا پارلمان آنکشور را در اختیار دارد در تلاش است تا برادرش شهباز شریف را به کرسی صدارت برساند و بدون شک شهباز ادامه دهنده راه نواز خواهد بود، و به این ترتیب در سیاست و عملکرد پاکستان نه در سطح داخلی و نه در سطح منطقه یی و بین المللی تغییرات رونما نمی شود.
باآنکه برخی را باور بر این است که نواز شریف در پی فشار نظامیان از طریق دادگاه آن کشور از صحنه رانده شده است، مگر شماری از تحلیل گران می گویند که انتخاب شهباز شریف نشان میدهد که نواز شریف شکار هوس ها و عملکردهای خود شد و نظامیان در عزل او چندان نقشی نداشته اند ورنه نظامیان با انتخاب شهباز نیز مخالفت میکردند.
این آگاهان می گویند ،بود ویا نبود نواز شریف در صحنه قدرت در پاکستان هیچ تاثیری در روابط میان کابل-اسلام آباد ندارد و این نظامیان اند که سیاست و عملکرد داخلی و بیرونی پاکستان را شکل میدهند، اگر نواز رفت و شهباز آمد تغییری در وضعیت موجود رونما نمی گردد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا