اخبارسیاستTOP

محمد اشرف غنی: “من فقط یک گلوله با مرگ فاصله دارم.”

 کابل26 ثور/ باختر

 محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در یک گفت وگوی تازه با نشریه آلمانی اشپیگل در مورد نگرانی های خود از تشدید بحران در این کشور و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کرده است.

رییس جمهوری کشور در مورد تصمیم آمریکا برای خارج کردند نیروهایش از افغانستان به اشپیگل گفت: آمریکا بر اساس منافع خود یک تصمیم استراتژیک گرفته است و من به آن احترام می‌گذارم چون ابراز خشم، کینه و ناامیدی در این مورد نامثمر است.

او گفته که وقت آن است که به آینده و مشارکت میان دو کشور با تغیر رویکرد اندیشید.

رییس جمهوری گفته است: ما قبلا این سناریو را پیش بینی می‌کردیم اما در گذشته وضعیت مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است دولت افغانستان برای دفاع دایمی از خود آماده است.

رییس جمهوری کشور در پاسخ به این سوال که آیا کشورش بعد از خروج نیروهای آمریکایی به وضع مشابه زمان خروج نیروهای شوروی سابق به جنگ های داخلی بر نخواهد گشت، گفته است که احتمال یک جنگ داخلی وجود دارد اما نه الزاما.

وی گفته است که چنین نگرانی های در سال ۲۰۱۴ نیز وجود داشت اما تجربه نشان داده است که دولت توانایی مبارزه مستقلانه را داراست.

محمد اشرف غنی گفته است که تصمیم گیری در مورد صلح منوط به اجماع منطقه‌یی است و این مسئله قبل ازهر چیز به همکاری پاکستان نیازمند است.

او اذعان کرده است در روند صلح کشوراکنون ایالات متحده فقط یک نقش جزیی دارد و مسئلۀ صلح یا خصومت در افغانستان دردست پاکستان است.

وی گفته است که “پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا می کند. طالبان از این کشور تدارکات دریافت می کنند، منابع مالی آنان در آنجا است، استخدام در آنجا صورت می‌گیرد، نام ارگان‌های مختلف تصمیم گیری طالبان هم مانند شورای کویته، میرامشاه و شورای پشاور است، نام شهرهای پاکستان که طالبان در آنجا ها موقعیت دارند“.

او در مورد نقش اروپا در شرایط کنونی برای افغانستان گفت: اروپا باید پاکستان را به اتخاذ تصامیم مهم وادار کند و اگر این کشور سر باز زند آن را تحریم کنند.

رییس جمهوری کشور ادعا کرده است که سی درصد دولت را زنان و ۵۸ درصد مقامات دولتی را جوانان و افراد تحصیل کرده زیر ۴۰ سال تشکیل می دهند.

محمد اشرف غنی دراین گفت وگو طالبان را گروه جنایتکار خواند و گفت آنان مردم بیگناه را می کشند همانطور که چند روز پیش در حمله به یک مدرسه مکتب دخترانه در دشت برچی کابل ۸۵ نفر دانش آموز را کشتند.

وی گفت اگر گروه دیگری نیز این کار را کرده اند باز هم طالبان مسوول‌اند چون روابط خود را با این گروه ها قطع نکرده‌اند.

محمد اشرف غنی گفت غرب نباید اعتبار این جنایتکاران را به عنوان یک دولت سایه تأیید کند.

رییس جمهوری  در پاسخ به رهایی هفت هزار تن از طالبان دیگر گفت ما باید از رهایی ۵ هزار زندانی قبلی درس گرفته باشیم ولی به رهایی هفت هزار دیگر تنها در صورتی که منجر به توافق صلح جامع شود اقدام خواهیم کرد.

محمد اشرف غنی در همین حال در مورد جایگاه زنان افغان در یک حکومت مشارکتی با طالبان در این گفت وگو صحبت کرده است و گفته است که زنان دیگر از حقوق خود دست نخواهند کشید و برای نمایندگی آنان نیازی به مشاوران خارجی نخواهد بود.

محمد اشرف غنی درمورد احتمال سخت ترین شرایط که آیا کشور را پس از خروج آمریکاییان در صورت فشار ترک خواهد کرد گفت: من فقط یک گلوله با مرگ فاصله دارم. ” هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند من را مجاب کند که حالا سوار طیاره شوم و این کشور را ترک کنم“. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا