اقتصاد

امسال سه صدو هفتاد هزار تن کچالو در بامیان تولید می‌شود

شهربامیان/ ۱۳ میزان/ باختر
مسوولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بامیان می‌گویند  که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که امسال قرار است سه صدو هفتاد هزار تن کچالو از بامیان برداشته شود. به گفته‌ این مسوولان، پیش از این، سالانه حدود سه صدو پنجاه هزار تن کچالو از بامیان به دست می‌آمد.
عبدالوهاب محمدی رییس زراعت، آبیاری و مالداری بامیان، می‌گوید که سالانه حدود هفده تا هژده هزار هکتار زمین در سراسر بامیان کچالو کشت می‌شود که پارسال هم ساحه تحت کشت، به همین اندازه بود، اما متاسفانه به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی حاصل اندکی پایین آمد؛ مخصوصاً در فصل آخر سال برخی‌ جاها را خشک‌سالی آسیب زد. ولی امسال آب فراوان است، بارندگی خوب بود و هم‌چنان برنامه‌های حمایتی وزارت زراعت تطبیق شده است و امسال حاصل‌ کچالو بالاست.»
محمدی گفت، «هر چند فصل برداشت حاصلات ختم نشده است اما ما بر اساس نشانه‌ها متوقّع هستیم تا سه صدو هفتاد هزار تن حاصل کچالوی بامیان را برداشت کنیم.»
رییس اداره زراعت می‌گوید که ساخت ذخیره‌گاه‌های خرد و بزرگ کچالو توسط وزارت زراعت برای دهقانان نیز در تولید و افزایش این محصولات زراعتی کمک کرده است.
عبدالوهاب محمدی گفت، از پنج‌ سال به این طرف، سه‌هزار و شش صد تن ذخیره‌گاه کچالو در بامیان ساخته شده است. او تاکید کرد که هریک از این ذخیره‌گاه‌ها به طور متوسط ظرفیت نگهداری حدود بیست تن کچالو را دارد. وی هم‌چنان گفت که این ذخیره‌گاه‌ها ظرفیت نگهداری حدود بیست درصد کچالوی بامیان را دارد و نیاز است برای هشتاد درصد دیگر نیز ذخیره‌گاه ساخته شود.
به گفته‌ محمدی، اکنون روی سی وشش نوع جدید کچالو در فارم تحقیقاتی «ملا غلام» کار می‌شود: «در بامیان چهارده نوع کچالو  کشت می‌شود. در فارم تحقیقاتی ملاغلام بالای سی وشش نوع کچالو تحقیقات انجام می‌دهیم که یک‌ سال یا دو سال بعد، یک نوع برتر که حاصل‌دهی خوب‌تر و با محیط توافق داشته باشد، به دهقانان معرفی و تکثیر می‌کنیم.»
کشت و تولید کچالو با حمایت وزارت زراعت، طی سال‌های اخیر در بامیان رونق زیادی یافته است و بیش‌تر دهقانان آن به کشت و تولید کچالو روی آورده‌اند.
کچالو در اکثر مناطق بامیان کشت و تولید می‌شود، اما مناطق مربوط به مرکز و ولسوالی‌های یکا‌ولنگ و شیبر، مراکز عمده‌ تولید کچالو در بامیان به شمار می‌رود.
رییس اداره زراعت بامیان می‌گوید با تلاش‌ها و کارهای بهتری که توسط وزارت زراعت صورت می‌گیرد، بامیان می‌تواند در آینده سالانه پنج صد هزار تن کچالو تولید کند.
رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری بامیان گفت که نزدیک به نود درصد کچالوی بامیان به ولایت های دیگر صادر می‌شود. به گفته‌ او، عمده ‌ترین مرکز فروش کچالوی بامیان، مارکیت‌های کابل، ولایات شمالی و شرقی و هم‌چنین مرکز کشور است.
در بامیان، نزدیک به پنجاه هزار دهقان مصروف کشت و تولید کچالو استند. بامیان از عمده‌ترین تولیدکننده‌ کچالو در افغانستان است.
سهم سی وسه ولایت دیگر در تولید کچالوی مورد نیاز افغانستان، حدود دوصدو پنجاه هزار تن در سال است، اما ولایت بامیان، به تنهایی بیش‌تر از کل سهم سی وسه ولایت دیگر در سال ، کچالو تولید می‌کند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا