سیاست

پاکستان کشور که در دورخ بازی میکند

همسویی با امریکا، همخوانی با القاعده
کابل باختر/ 4/ حمل
یک ژورنالیست امریکایی به اسناد دست یافته که عمق روابط میان سران حکومت و نظامیان پاکستانی و رهبران سازمان تروریستی القاعده را نشان میدهد.
خانم کارلو تاگال که بعداز سال 2001 میلادی زمانیکه امریکا از سوی القاعده هدف چند حمله تروریستی قرار گرفت و حکومت طالبان در افغانستان در پی ائتلاف جهانی مبارزه علیه تروریزم سقوط کرد به افغانستان آمد تا در باره القاعده که ازسوی جامعه جهانی به عنوان سازمان تروریستی شناخته شد، تحقیق کند .
القاعده از سوی عرب تبار اهل سعودی اسامه بن لادن اساس گذاشته شد، بن لادن سالهای از زنده گی خود را درپاکستان سپری کرد و بعداز آنکه طالبان در افغانستان به قدرت رسانیده شدند به این کشور آمد تا بالاخره که حوادث یازده سپتامبر خلق شد و پای این شخص ماجرا جو در آن کشانیده شد.
این خبرنگار امریکایی درجریان 12 سال اقامت در افغانستان چند بار به پاکستان رفت تا در خصوص القاعده تحقیق کند شهر های چون کویته و پشاور بیشتر در تمرکز کار خانم کارلوتاگال بود.
او در سال 2006 میلادی به کویته رفت تا در باره یک مدرسه دینی معلومات جمعآوری کند. ( مدرسه جامعه اسلامیه ) درمنطقه پشتون آباد کویته مدرسه بزرگ و مشهور یست که توجه این خانم کنجکاو را به خود جلب کرده بود او درخصوص این مدرسه به اسناد و شواهد دست یافت که نشان میدهد ادارات استخبارات پاکستان از نام مدرسه چگونه استفاده می نمایند و مدارس دینی راچگونه به مراکز فعالیت های پیچیده استخباراتی تبدیل کرده اند.
خانم کارلوتاگال به استناد گفته های یک عضو پارلمان ایالتی، یک افسر بازنشسته ارتش ویک عضو پیشین استخباراتی و مردم عوام دریافته است که این مدرسه دراعزام جوانان شامل به حملات انتحاری فعال است و رهبران ایالتی و قوماندانان نظامی ارتش منظماً ازاین مدرسه دیدن می نمایند.
ضمناً این خبرنگار دریافته که رهبران طالبان افغان دراطراف همین مدرسه و مدارس دیگر دینی درکویته زندگی میکنند و شبانه با استفاده از وسایط نظامی به این مدرسه می آیند و با طلاب مدرسه یادشده و مدارس دیدار میکنند.
هدف از این دیدار جذب طلاب مدارس به جهاد افغانستان است که فتوای آن ازسوی مفتی های مدارس صادر شده که ازسوی سازمان های استخباراتی رهبری میشوند .
ازگزارش خانم کارلوتاگال این نتیجه بدست میاید که وی بیشتر به فعالیت القاعده تمرکز داشته و با فعالیت طالبان درافغانستان علاقه نداشته فعالیت شبکه که پاکستان بار ها و سال ها روابط خود را با آن انکار نموده حتا آن را محکوم کرده و دررسانه های پاکستانی القاعده یک سازمان دهشت گر معرفی شده است .
ولی آنچه را این خبرنگار امریکایی به آن دست یافته عکس قضیه است که نشان میدهد القاعده از حمایت خوب و وسیع در درون پاکستان برخوردار بوده است و رهبر آن اسامه بن لادن مصونیت خوب در آن کشور داشته حتا رییس جمهور پرویز مشرف ، رهبران ارتش و روسای استخبارات چون احمد شجاع پادشاه و رهبران مذهبی مانند ملا محمد عمر و حافظ سعید حمایت کننده گان خوب اسامه بوده اند .
از گزارش این خبرنگار امریکایی برمیاید که القاعده تا اندازه درپاکستان دست بازداشته است که برای این شبکه در ترور بینظیر بوتو رهبر حزب مردم و صدراعظم پیشین پاکستان دست باز گذاشته شده بود . چنانچه چوهدری ذوالفقار علی رییس هیئت تحقیق ترور خانم بوتو ، برای این خانم گفته بود شواهد دردست دارد که پرویز مشرف رییس جمهور آن وقت پاکستان قصداً تدابیر لازم را برای حفظ جان خانم بوتو دردست نگرفته بود تا او آسیب پذیر باشد و یک مقام بلندپایه امنیتی پاکستان که با چوهدری ذوالفقار علی در قضیه تحقیق بوتو کار میکرد به خانم کارلو تاگال گفته بودکه اسناد بدست آمده نشان میدهد شورای رهبری القاعده تصمیم ترور خانم بوتو را گرفت و آن را عملی ساخت.
درحالیکه روند تحقیق چگونگی ترور خانم بوتو به شکل مطلوب انکشاف داشت و نشان میداد که القاعده درتبانی حلقه های دردرون پاکستان او را کشته است، چوهدری ذوالفقار علی رییس تیم تحقیق درمارچ 2013 زمانیکه از خانه روانه دفتر کار بود ترور شد و به این گونه قضیه ترور خانم بوتو نیز خوابید.
این خبرنگار امریکایی به ادامه گفته است که سه سال بعداز ترور بینظیر بوتو روشن شد که بن لادن درخانه درایبت آباد پاکستان آنهم دریک منطقه حساس نظامی جائیکه دستگاه اتومی پاکستان مراکز تعلیمی و یک بند برق قراردارد زنده گی میکند بن لادن از سوی افراد کوماندوی امریکایی کشته شد درآن زمان مقامات پاکستانی از حضور بن لادن در ایبت آباد اظهار بی خبری کردند .
مگر شماری از مقامات سابق از استخبارات نظامی پاکستان که اکنون وظیفه رسمی ندارند به این خبرنگار گفته اند که مشرف درپنهان کردن بن لادن نقش داشت حرف که از سوی مشرف رد شده مگر او تائید کرده که شماری از افسران و کارمندان استخبارات اودرمنطقه ازاین امر آگاه بوده اند.
این خانم به اسناد و مدارک موثق اشاره میکند که نزد امریکائیان موجود است و ثابت میسازد که جنرال احمد شجاع پادشاه که درزمان حمله کوماندوهای امریکایی بر خانه بن لادن در ایبت آباد رییس آی اس آی بود قطعاً از موجودیت بن لادن در پاکستان آگاه بود این اسناد امریکائیان به کاغذ و شواهدی استوار است که ازخانه بن لادن آنهم هنگام بازجویی آنی امریکائیان بدست آمده است .
ضمناً اسناد بدست آمده که از روابط نزدیک بن لادن با ملا عمر رهبر طالبان افغان و حافظ سعید رهبر لشکر طیبه که در لست سیاه تروریستان جهانی قراردارد و امریکا برای گرفتاری او چند ملیون دالر جایزه تعین کرده مگر او همچنان درپاکستان آزاد زنده گی میکند حکایه میکند دراین اسناد روابط ملا عمر، حافظ سعید و بن لادن با استخبارات پاکستان نیز فاش شده است.
درعین حال خانم کارلوتاگال با تحقیق که انجام داده به این نتیجه رسیده که آی اس آی برای نظارت هرکار بن لادن و حتا برای محافظت از او به ایجاد یک شعبه درتشکیلات خود مبادرت ورزیده بود این بخش مستقلانه فعالیت میکرد و خود را مسوول گزارش به هیچ نهاد نمیدانست احتمالاً رییس جمهور و یا رییس ستاد ارتش بودند که ازاین شعبه گزارش میگرفتند.
همه این گفته ها به این نکته برمیگردد که پاکستان حامی تروریزم است مگر جالب این است که هم از حضور تروریست ها و دهشت افگنان سود برد و هم به نام مبارزه علیه تروریزم ملیارد ها دالر امریکا و دوستان غربی او را به جیب زد. درحالیکه امروز امریکایی ها از واقعیت های زیادی آگاه اند مگر هنوزهم پاکستان را دوست استراتیژیک میدانند و سخاوتمندانه با آنها برخورد میکنند حتا حاضر اند تجهیزات جنگی خود را از افغانستان کشیده برای دوستان اسامه تحفه دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا