تبصره و مرور بر مطبوعات

پاکستان بار دیگر در دوراهی قرار گرفت

 

کابل/3/میزان/باختر

اقدام اخیر غلام احمد بلور وزیر راه آهن پاکستان که برای کشتن فلم ساز فلم (بی گناهی مسلمانان) یکصد هزار دالر جایزه تعیین کرد حکومت راجا پرویز اشرف را در دو راهی دیگر قرار داد.

به گزارش آژانس باختر، غلام احمد بلور وزیر راه آهن پاکستان وابسته به حزب ای ان پی که بخش از ائتلاف حزب حاکم مردم پاکستان است، اخیراً اعلام داشت که برای کشتن نقولابیسیلی نقولا یکصد هزار دالر می پردازد .

نقولا در امریکا با ساختن یک فلم چهارده دقیقه یی به نام " بی گناهی مسلمانان " نه تنها زمینه نفرت و انزجار مسلمانان را نسبت به خود برانگیخت بل بااین اقدام باعث اعتراضات گسترده ضد امریکا در بخش های از جهان اسلام شد که قیمت آن را سفیر امریکا در لیبیا با قربانی جانش پرداخت. ضمناً در جريان این اعتراضات شماری از مسلمانان و ملیت های دیگر نیز کشته شدند.

بلور گفته است که تنها با دادن جایزه برای کشتن نقولا اکتفا نمی کند در آینده اگر کسی دیگر دست به عمل بزند که مقدسات دینی مسلمانان را توهین کند و احساسات آنان را جریحه دار سازد برای کشتن او نیزپول خواهد پرداخت.

این اقدام بلور حکومت پرویز راجا اشرف را که عمر چند ماهه دارد با مشکلات دیگری مواجه ساخت زیرا او باید روابط بریده و شکننده خود با واشنگتن را ترمیم کند و اعتماد از دست رفته را دوباره باز یابد زیرا اقتصاد ناتوان پاکستان و سیستم متزلزل سیاسی در آن کشور که بیشتر از سوی نظامیان در وجود افراط گرایان مذهبی تهدید میشود به حمایت مالی و سیاسی غرب نیاز دارد.

 اظهارات بلور که حمایت جدی مسلمانان سنت گرا در پاکستان را در پی دارد میتواند این تلاش ها را بیهوده سازد و بار دیگر پاکستان را در سردی مناسبات با امریکا و شرکای غربی قرار دهد. از طرف دیگر، اظهارات بلور از سوی دولتمردان پاکستانی میتواند زمینه ساز حرکت و تبارز قوت برای آن سازمان های مذهبی پاکستان گردد که میتوانند با صدور یک فتوا زمین را برای حکومت ملکی پاکستان به آتش تبدیل نمایند، حکومت راجا پرویز اشرف حداعظم  میکوشد تا راه احتیاط را در پیش گیرد چنانچه شفقت جلیل سخنگوی حکومت پاکستان با بی بی سی به گونه حرف زد تا هم غرب را راضی نگهدارد و هم سازمان های مذهبی را نه رنجاند. او میگوید " حکومت از حرف بلور خود را جدا میداند"

همچنان رهبری حزب ای ان پی که غلام احمد بلور وابسته به آنهاست اظهارات آقای بلور را تفکر شخصی دانسته مگر تاکید کرده اند که علیه او اقدامي را انجام نخواهند داد.

این درحالیست که غربی ها اظهارات بلور را زمینه برای رشد افراط گرایی میدانند که غرب و شرق را تهدید میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا