گزارش ها

تاکنون نزدیک به هفت ملیون تن در سرا سرکشور ثبت نام کردند

کابل سوم  سرطان / باختر
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات میگویند که از آغاز روند ثبت نام رای دهی درسراسر کشور تا کنون  نیز به هفت ملیون تن ثبت نام کرده اند اما دربرخی از مناطق مردم به دلیل مسدود بودن مراکز ثبت نام ازاین محروم مانده اند .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : ارقامی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده نشان میدهد که شماری  رای دهنده گانی که تا کنون درسراسر کشور ثبت نام کرده اند نزدیک به هفت ملیون یعنی ( 6973446 ) تن میرسد.
به گفته مسوولان که  ازمیان این ارقام چهارملیون پنچصدو چهل ودوهزاروچهارصدو نه (4542409 ) تن مردها و دو ملیون  دوصد و نودونه هزار نهصدو دو (2299902) تن ان زنان میباشد یکصدوسیزده هزار ششصدو چهارده ( 130614 ) تن کوچی و هشتصدوشصدو هشت  ( 868 ) تن ان را اهل هنود تشکیل میدهد.
بربنیاد جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات دو مرحله ثبت نام رای دهندگان  که از 25 حمل در مراکز ولایت ها  و ولسوالی‌ها  آغازیافت بود ۲۲ جوزا پایان یافت اما ثبت نام رای دهندگان در قریه ها الی پانزدهم  سرطان ادامه خواهد داشت.
اما این درحالیست که دربرخی مناطق هنوز هم مراکزثبت نام به دلیل مختلف مسدود  مانده اند و مردم از روند ثبت نام محروم اند  که ازجمله باشند گاه ولایت زابل میگویند که 50 درصد مراکز ثبت نام درولسوالی های این ولایت مسدود است .
شماری از باشنده گان ولایت زابل تاکید دارند که دربیشترین مناطق ولایت زابل تا هنوزمراکز ثبت نام فعال نشده به گونه مثال ولسوالی های خاک افغان و دایچوپان که از پرنفوس ترین ولسوالی های زابل اند کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات به محلات این ولسوالی ها نه رفته ویا مواد حساس انتخاباتی انتقال نشده است .
اما مسوولان کمیسیون انتخابات زابل تاکید دارند که هرزمانیکه وضعیت امنیتی دراین مناطق حل گردد ما حاضرهستیم که به تمام محلاتیکه مردم از ثبت نام محروم شده اند مراکزثبت نام را فعال سازیم و ما کاملا اماده های خود را داریم
درهمین حال مسولان ولایت ننگرهار گفته اند که بشمول سی خانم هفتصد تن خود را برای انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی های این ولایت   نامزد کرده اند اما درپانرده ولسوالی این ولایت برای انتخابات شورا های ولسوالی ها هیچ خانمی خود را نامزد نکرده اند .
مسوول دفتر کمیسیون مستقل انتخابات ولایت ننگرهار گفته است که بشمول 18 خانم 141 تن خود را به ولسی جرگه وبشمول 12 خانم  556 تن خود را به شوراهای ولسوالی ها نامزده کرده اند . جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا